Monday 27 January 2014

Serius Klasik - Acoustic Locator : Sistem "Radar" Awal Perang Dunia Pertama (15 Gambar)


Gunakan telinga!

Sistem radar (radio distand and ranging) sudah digunakan sejak Perang Dunia Kedua. Teori menggunakan gelombang radar untuk mengesan objek yang terletak pada jarak jauh dicipta oleh Heinrich Hertz (Hertz as in gigaHERTZ) pada tahun 1886. Alexander Popov dari Rusia kemudian menghasilkan protataip pengesan kapal di lautan pada tahun 1896. Sungguhpun begitu negara pertama yang menyedari potensi radar sebagai alatan perang yang serius ialah Great Britain. Teknologi radar digunakan bagi mengesan kedatangan pesawat pengebom Nazi yang menyerang Britain ketika Perang Dunia Kedua.

Tetapi sebelum teknologi radar digunakan secara meluas, teknologi Pengesan Akustik (Acoustic Locator) digunakan oleh kuasa besar dunia untuk mengesan pergerak tentera darat dan lokasi artileri musuh. YEP... corong telinga gergasi ini digunakan bukan untuk mengesan kapal terbang tetapi tentera darat. Setiap negara besar mempunyai pengesan akustik mereka sendiri dengan rupa yang dunik. Paling menarik ialah rekaan Jepun yang kelihatan seperti trombone ( gambar ke 3 dari atas)

Tak boleh bayangkan bekerja sebagai operator alat ini. Kalau ada kawan yang keji menjerit ke dalam corong ketika anda bekerja memang celaka!




Laporan asal Wikipedia

2 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails