Wednesday 24 October 2012

Serius Cool - Kelab Malam Di Dalam Bunker Nuklear Di Russia (11 Gambar)


In Soviet Russia

Kelab malam biasanya mempunyai tema futuristik supaya bertepatan dengan lagu yang sering berkumandang di dalamnya. Di Russia ada sebuah kelab malam yang bertemakan zaman Soviet. Tema ini dipilih kerana kelan malam ini dibina di dalam sebuah bekas bunker serangan nuklear ketika Perang Dingin diantara blok Timur dan Barat. Bunker ini dibina sekitar 1950an dan digunakan sehingga 1986. Selepas itu ianya ditinggalkan sebelum dijual kepada orang awam selepas kejatuhan kerajaan Soviet. 

Kelab malam dibina pada sebahagian bunker tetapi pada bahagian lain sebuah muzium juga dibina bagi mengingatkan generasi masa hadapan bagaimanakah rupa kehidupan seharian penghuni bunker ini suatu ketika dahulu. Bahagian lain pula ditutup dari orang awam kerana tidak mahu mereka tersesat. Konsep bunker diubah menjadi kelan malam bukanlah perkara baru. Sebelum ini ada kami paparkan bunker yang juga diubah menjadi kelan malam di China.

Di Malaysia ada beberapa bunker bawah tanah zaman Perang Dunia Kedua yang masih wujud. Salah satunya terletak di Muzium Perang Pulau Pinang. Bunker-buker lama ini sangat menyeramkan kerana sejarah masa lampaunya yang hitam. Terdapat juga ura-ura yang mengatakan terdapat bunker bawah tanah yang menyambungkan Putrajaya ke KLIA. Terowong yang menyambungkan kedua-dua lokasi ini dibina untuk kegunaan kerajaan jika berlaku peperangan. Kami tak pasti sama ini benar ataupun hanya lagenda urban.



Laporan asal Walkabout via EnglishRussia


19 comments:

  1. 1st dance till world end

    ReplyDelete
    Replies
    1. kepala bapak ko!!

      Delete
    2. malaysia bila nak buat?

      Delete
    3. tunggu la loji lynas dah di abandon, nanti baru kat malaysia leh wat kelab malam dalam loji lynas yang dah ditinggalkan

      Delete
    4. for mother russia

      Delete
  2. 2nd drunk till nuke smack

    ReplyDelete
  3. i nak goreng teeelur

    ReplyDelete
  4. kepala bapak korang semua!!!

    ReplyDelete
  5. kalo korg student architecture korg mesti tau yg mmg ade sebenarnye terowong kat bwah putrajaya...tp terowong tu sebenarnyer tuk keretapi bwah tanah n sbb bajet bnyak "hilang" projek tu terbengkalai smpai skrg....so yeah "hidup umno selamanya!!"

    ReplyDelete
    Replies
    1. so. ko nak najib wat pub bwh tu pulak

      Delete
  6. Replies
    1. Nak masuk bagi ceramah boleh..!!!

      Delete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails