Tuesday 29 May 2012

Serius Shit - Keadaan Didaam Penjara Di Honduras


Damnnnn!

Selamat datang ke Penjara San Pedro Sula yang terletak di negara Honduras. Penjara ini merupakan antara pejara paling berbahaya dan korup di Honduras. Tidak seperti penjara normal,San Pedro Sula sebenarnya sebuah bandar dengan dinding mengelilingnya dan penduduk tidak "bandar" tidak boleh keluar. Bahagian luaran penjara dijaga oleh pegawai penjara sementara bahagian dalam dikuasai oleh banduan. Banduan dan pegawai penjara mempunyai undang-undang mereka sendiri. Sebagai contoh terdapat garisan kuning yang memisahkan kawasan kawalan banduan dan pegawai penjara. Garisan yang di beri nama "linea de la muerte" (garisan maut) tidak boleh dilangkaui mana-mana pihak. Pihak banduan tahu jika mereka melintasi garisan ini mereka akan ditembak. Jika pegawai penjara pula melintasinya mereka pula mungkin dbunuh.

Pada awalnya linea de la San Pedro Sula dibina bagi menempatkan 800 orang banduan tetapi kini ia menempatkan 2137 orang penghuni. Didalam San Pedro Sula, banduan mempunyai autonomi lengkap dengan pasar, kedai gunting rambut dan pusat pelacuran. Binatang ternakan seperti ayam, kambing dan babi juga dibela seperti sebuah ladang didalam San Pedro Sula.Korupsi membenarkan ini semua berlaku Ketua banduan berkongsi keuntungan perniagaan mereka dengan pegawai penjara asalkan mereka menutup mata dan mulut. Noe Betancourt ialah ketua banduan sekarang dan beliau "dilantik" selepas membunuh ketua yang terdahulu kerana beliau menaikkan sewa bilik kurungan. Ini membawa kemarahan banduan yang lain yang memancung kepala beliau dan kemudiannya memberi jantung yang dirobek kepada anjing bekas ketua mereka. Oh yes, banduan harus membayar diantara sewa USD 50 hingga USD750 sebulan kepada Noe Battencourt. Wang ini kemudiannya digunakan bagi membayar kos bulanan penjara.

Crazy! Nasiblah penjara di Malaysia tidak sebegini. Terima kasih BN kerana membina penjara yang awesome dan selesa. Ini adalah penting kerana kerajaan kita suka memenjarakan orang tanpa sebab sejak ISA digunakan puluhan tahun yang lalu. DItahan tanpa dibicarakan dan presumed GUILTY. The least they can do is make sure orang yang ditahan tanpa dibicarakan ini diberi penjara yang selesa dan tidak clusterfuck macam di San Pedro Sula.









Laporan asal Times


15 comments:

  1. takde pnjara len lgi ke..

    ReplyDelete
  2. cuba layan movie mel gibson Get The Gringo ... sebijik suasana macam dalam gambar ni

    ReplyDelete
  3. peh teringat Sona dalam Prison Break

    ReplyDelete
  4. penjenayah2 di malaysia patut lebih bersyukur kerana penjara2 kita jauh lebih selesa. terima kasihlah kpd kerajaan bn

    blog oh penjara pudu

    ReplyDelete
  5. penjenayah di Malaysia patut lebih bersyukur tak perlu ke penjara kerana kebanyakkan dari mereka mati ditembak oleh polis Malaysia. Terus dapat tempat penginapan kekal abadi

    ReplyDelete
  6. in 200 years, this place will become a legitimate country.

    remember Australia back then? fifth-highest per capita income in the world and played World Cup.

    where were we and where are we?

    ReplyDelete
  7. korup mengatasi segala nya..
    http://amilism.blogspot.com/

    ReplyDelete
  8. MAGGI was there in 13th picta...! What??? 13..? Damnsy Masonic!!

    ReplyDelete
  9. tgk citer mel gibson get the grony.. sama mcm kat penjara atas tu...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails