Friday, 4 October 2013

Serius Konsep - Masjid Baru Kota Pristina Diilhamkan Tarian Dervish (9 Gambar)


Masjid Moden

Sebelum ini kami ada paparkan masjid Al Irsyad yang mendapat ilham dari rekaan kufi di Indonesia. Hari ini mari lihat konsep Masjid Utama Prostina Kosovo yang bentuknya diilhamkan oleh penari Derwish. Tarian Derwish sangat sinonim dengan Turki dan ianya dilakukan oleh penganut cabang islam Sufism untuk mencapai tahap "kenikmatan beribadah". Bentuk jubah mereka yang mengerbang ketika berputar dijadikan asas rekaan oleh Victoria Stotskaia, Raof Abdelnabi dan Kamel Loqman dari firma Invert Studio yang berpengkalan di Dubai. Masjid ini akan dilengkapi sebuah bazar, restoran, bilik kuliah dan juga sebuah balai cerap untuk melihat anak bulan. Cool idea.

IN B4 "haram masjid nampak macam tarian!"




Laporan asal ArchDaily

14 comments:

  1. rabiatul adawiyah4 October 2013 at 10:14

    akhir zaman masjid indah tp kosong

    ReplyDelete
  2. sial la rokok naik harga. puiiiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. bagus silakan pergi mati

      Delete
    2. padan muka ko undi la bn lagi

      Delete
    3. ^ Undi PR rokok turun harga ka?

      Delete
    4. undi dulu baru tau. undi bn dah tau mesti naik punye. bodo tul orang undi bn ni

      Delete
    5. undi pas masuk syurga.takbir!

      Delete
    6. undi bn barang naik. undi la lagi phuiiii

      Delete
  3. Ada rekaan diilhamkan dari tarian bellydance aka tarian perut org arab??

    ReplyDelete
    Replies
    1. musibat betul nakharom. masjid bukan kelab malam ngok

      Delete
  4. Assalamualaikum..salam ziarah!!

    Jemput ziarah blog saya ;)
    http://supplementforall.blogspot.com/

    ReplyDelete
  5. org post pasal masjid ko sebuk supplement ko
    ko pn sama mcm marou tu
    puiii

    ReplyDelete
  6. Asyik berkonsep je..bina tak pun..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails