Monday, 14 October 2013

Serius Cool - Mari Melawat Kilang Membuat Kain Kaabah Di Mekah (20 Gambar)


Kiswah

Setiap tahun sehari sebelum hari raya Aidiladha, kain yang menutup Kaabah iaitu Kiswa akan ditukar Kain kiswa lama ini kemudian dibahagu-bahagiakan oleh kepada pemimpin negara Islam oleh kerajaan Saudi. Amalam memberikan kain kiswa kepada orang ramai ini sudah diamalkan sebelum Islam menapak di Mekah. Individu pertama yang menutup kaabah dengan kiswa ialah Raja Yemen, Tuba'a Al-Hemyari. Kaabah diutup dengan kain sutera, jerami dan juga kain koptik mesir. Selama ratusan tahun kaabah akan dilutupi kain bagi menggantikan kain lama yang semakin lusuh. Selepas Islam memerintah Makkah, Nabi Muhammad S.AW tidak menggantikan kain yang menutupi kaabah. Kain kiswa hanya digantikan oleh Rasulullah selepas seorang wanita secara tidak sengaja mengakibatkan kiswa yang sedia ada terbakar apabila membakar setanggi sebagai pewangi kaabah. Rasulullah menggunakan kain Yemen (kain sulaman kapas dan bebiri) bewarna putih untuk menutup kaabah. Selepas Rasulullah wafat para Kalifah menggantikan kain kiswa dengan kain koptik Mesir.  Kain koptik mesir digunakan kerana ia disulam dari bulu bebiri yang lebih tahan lasak dan berkualiti tinggi. Ketika zaman Kalifah Umar, sebahagian kain Kiswa yang lama akan diberikan kepada mereka yang menunaikan haji sebagai kain untuk menutup kepala dari kepanasan mentari. 

Ketika zaman Kalifah Mu'awya Bin Abi Sufyan, kain kiswa digantikan dua kali setahun. Pada hari Ashura ianya ditutup dengan kain sutera manakala pada bulan Ramadan kiswa digantikan dengan kain koptik mesir. Kain kiswa baru dilemparkan di atas kiswa lama sehinggalah pemerintahan Kalifah Al Mandi dari Dinasti Abassiyah pada tahun 739 Masehi. Beliau khuatir berat kiswa yang terkumpul di atas kaabah akan mengakibatkan ianya runtuh. Sejak dari hari itu kiswa lama akan dibuang dahulu sebelum kiswa baru diletakkan. Ketika zaman Kalifah Al Ma'mum (813-833) kain kiswa diubah tiga kali setahun. Pada hari kelapan Dhul-Hijja kain sutera merah bersulam digunakan. Pada hari pertama Rejab kain koptik Mesir digunakan dan pada tanggal 29 Ramadan ianya sekali lagi digantikan dengan kain sutera bersulam. 

Warna kiswa hitam yang kini biasa kita lihat hanya mula digunakan ketika pemerintahan Kalifah An Nasir Dinasti Abassiyah (1180–1225).

Sehingga 1927, kain kiswa dihasilkan di Mesir. Raja Abdulaziz Al Saud kemudian memerintahkan supaya kiswa dihasilkan di Mekah. Kilang pembinaan kiswa dibuka pada tahun 1927 dan sejak dari hari itu kilang yang terletak di Umm Al-Jude, Mekah ini menghasilkan kiswa baru setiap tahun

Kos penghasilan kiswa baru ialah Riyal 17 Juta (RM 14 Juta). Setiap kiswa mempunyai keluasan 658 m2 dan diperbuat daripada 670 kilogram sutera. Sulaman kiswa turut mengandungi 15 KG benang emas. Ia terdiri daripada 47 keping kain dan setiap bahagian adalah 14 m panjang dan 101 cm lebar

Kiswa disulam menggunakan mesin moden dan juga tulang empat kerat pekerja kilang bergantung kepada keperluan. Untuk sulaman terperinci tenaga kerja manusia masih diperlukan.

Jadi inilah serba sedikit sejarah kiswa Kaabah. Selamat menyambut Hari Raya Eidul Adha kepada semua umat Islam.




Laporan asal Factory.gph.gov.sa

28 comments:

  1. Hanya kaum lelaki yang bekerja ye...nice to know

    ReplyDelete
    Replies
    1. Join us in online strategy world. It is an economic, political, social and military simulator where you can convert your virtual currency into real money.
      Online Strategy Game, register for free.

      Each player from the MarketGlory community has the opportunity to: work, set up companies, run for the government, recommend referrals, gain military ranks and build their own organization.

      Register for free.
      No Investment Needed.. Cashout Instantly

      http://www.marketglory.com/strategygame/jhof10

      Delete
  2. pergh time kerja pakain ramsi diorg jubah yg panas tu bila pki tmpt pns.. memang bagus attitude mcm...inb4 bangga le -__- sgt pakaian jenama amareka tuh

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah..
    thanks obe for the info..

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah xde komen mgarut..hrp sgt anon sdikit brakal bila komen..plis do check da nature of the entry 1st..btw nice info dude..slamat hari raya qurban 2 all ya.. ('',)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu. selamat hari raya aidil adha

      Delete
  5. kenape perlu membazir 14 juta toooo sedangkan masih ade org susah yang perlu dibantu....

    ReplyDelete
  6. Aku tengok kaabah dah setaraf macam berhala dibuat orang sekarang. Hotel2 mewah penuh keliling, Kat facebook, letak gambar mekah berjuta2 like. Allah tak suruh sanjung bangunan, dia suruh buat haji je. Aku rasa lebih afdal melawat New Zealand, tengok ciptaan tuhan, ucap Subhanallah. Ini tidak, mengangung-agungkan man-made bagai...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kau je yg tengok macam tu. Takder siapa sanjung bangunan. Ni la modal pling banyak Islam haters pakai nak kondem kita-->Kaabah umpama berhala. Jangan ko join sekali pulak. Sekali berapa kali kau sebut kaabah? Tak pun berapa kali kau dengar orng cakap 'Kaabah'? Kt khutbah pling kurang berapa kali khatib sebut 'Kaabah'? Takat letak gambar kt facebook org like, biasa la. Like bukan makna megagungkn bro. Like makna like le. Hotel penuh keliling, pasal bagi senang orang buat umrah/haji. Dah tu nak buat kt mana? Setompok jauh dari Kaabah? Apa masalahnya?

      Delete
    2. Betul. Aku dah g Mekah. Aku tengok Kaabah tu rasa sayu tahu tak. Rasa macam setiap kali dapat pergi paling dekat or dpt pegang rasa mcm dekat denagn Allah. Takde pun aku pegang kiswah aku rasa mcm nak menyembah, Dia lebih signifikan bila kau dekat dgn kaabah tu sendiri kau sentuh pastu kau rasa mcm " subhanallah sampaijugak aku kat sini. merasa aku tengok kaabah depan mata. merasa aku solat berkiblatkan kaabah yg betul. mmg kita solat berkiblat kaabah tapi ni mcm dpn mata." kena pergi baru faham kot. pastu pasal sekeliling hotel. cukup la dgn agenda bodoh " ini dunia akhir zaman. kaabah pun x nampak sbb hotel sekeliling" cuba la hati tu fikir positif sikit pffffttt mmg dunia berkembang. kena ah ikut pffffftt tak semestinya menunjukkan kaabah tu insignificant

      Delete
    3. Gi new zealand lebih baik hotak kau..
      ni laa konon pembela islam tapi sebenarnya menggagungkan orang kafir..

      Delete
    4. cerite dier ANON 17"30 ni xader dui nak g sana....(mekah)... xder duit nak nginap kat hotel sana.. tu yg sakit beno mate tu.... BODOH

      Delete
  7. 14 Juta..? Setahun 2 kali? 28 Juta..? Berapa kali boleh buat konsert KPOP setahun?

    ReplyDelete
  8. Benang emas? emas betul? the numbers doesn't add up...

    ReplyDelete
  9. 14juta tu sikit jer nk bding pahala yg dorg dapat....dr p negara luar... tgk mekah yg makin indah pun dapat pahala tau...bru tgk...xpg bribadat dlm dia lg...pikir2 dulu tau bru buat komen...

    ReplyDelete
    Replies
    1. i like..tgk kaabah pn da dpat phala..allahuakbar!

      Delete
  10. Anon 15:32 Takada komen merapu pasal cerita kaabah.
    Tapi komen melulu, tetap maintain. Contoh...

    Anon 16:07 membazir sebab juta juta? Cakap mcm Saudi Arabia tahan duit kt memanjang. Aku malas nak mgajar, tapi (1)cek berapa pulak dia berhabis derma kt orang tiap2 tahun? $40 hinggit setahun ke? Diorang bukan baik mana pun, tapi tak makna dia tak buat amal langsung (2) agak2 kau kain yg bersidai setahun bawah matahari, hujan (ye,biasa hujan),bersentuh dng blok batu, agak2 jenis macam mana?

    ReplyDelete
  11. pekerjaan yg mulia..

    ReplyDelete
  12. Kerajaan arab saudi sgt kaya..so setakat 14 juta x jadi apa kot

    ReplyDelete
  13. nmpk sgt pembaziran....

    'Nabi Muhammad S.AW tidak menggantikan kain yang menutupi kaabah. Kain kiswa hanya digantikan oleh Rasulullah selepas seorang wanita secara tidak sengaja mengakibatkan kiswa yang sedia ada terbakar apabila membakar setanggi sebagai pewangi kaabah'

    14 juta...hmmm...byk benda lain boleh dibuat utk org islam...sorry to say...byk betul pembaziran...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye..membazir ye? Apakata, awak tak payah beli baju baru lepas ni.. Pakai baju tu sampai bila-bila dan hanya tukar bila baju itu terbakar. Dan duit yang awak nak gunakan untuk beli baju baru itu sila simpan dan beri kepada fakir miskin. Mampu lakukan? Gunakan kurniaan Allah s.w.t sebaik mungkin. KurnianNya adalah AKAL.

      Delete
    2. tuhan dah bagi arab saudi dengan minyak yang berlambak2 untuk digunakkan mentadbir mekah. so kalau 14 juta untuk kegunaan mekah takde masalah.. bukan diorang ambik duit tu buat beli kondo ke kereta mewah ke.. atau ko nak diorang bagi kat ko 1juta?

      Delete
  14. Manusia-manusia.....cepat sangat melatah bila org lain bagi pendapat....manusia yang hebat adalah manusia yang mampu mengawal emosi ketika manusia lain membangkitkan sesuatu isu tanpa melatah tidak tentu hala tujuan......=) tak ada kaitan dengan yang hidup ataupun yg dah meninggal...hehehee

    ReplyDelete
  15. serius cool? tak cool pun.

    ReplyDelete
  16. tengok Kaabah ko tak cool?... ko tgk apa yg cool?? bangang xleh di ajar.

    ReplyDelete
  17. Azie keresahan tak terhingga... "Ah ah ah ah... mmmm.. mmm. sedapa bang, Azie dah tak tahn bang... Bannggggg...." Air pantat Azie mula keluar, aku jilat habis habisan... Sedap giler, masin berlemak... Tangan Azie masih lagi memegang konek aku... Azie mula mintak aku masukkan konek kedalam pantatnyer. Aku pun mula menghalakan batang konekku ke pantat Azie... Agu gesel2kan.. Azie mendesah... "Cepat ler bang... Zie dah tak sabar nak rase konek abg dlam pantat Zie.." Pinta Azie.. Aku pun masuk ler ngan slow and steady... ketat giler tue, nasib baik air pantat Azie dah kuar banyak tadi.. Aku mula jolok pelan2, aku merintih sedikit dalam kesedapan.. "Bang pelan2 cikit, sakit... Zie masih dara bang..?" Katenyer.. Aku pun masuk pelan2 hingga aku terasa konekku telah menebuk sesuatu.. Aku tgk ader darah sikit... peghhh aku bertuah dapat pecah dara Azie... Setelah beberapa lamer, aku mula main sorong tarik... pelan2.. laju2... pelan2... laju2... Azie mendesah kuat... "Bang sedapnyer... mmmm... mmm... ah ah ah ah ah... Bang sedap nyer konek abg. terasa sendat pantat Zie...? Kemudian aku pinta Azie untuk berada di atas ku.. Azie buat aper yg aku suruh.. Azie mula menggoyang kan pinggulnya... terasa kesedapan aku.. "Sedap nyer pantat Zie... sampai nak tercabut konek abg..." "sedap Zie?" tanyer ku. Azie mengangguk ajer sambil mulut nyer mendesah.. "mmm.. mmm.. sedap bang, konek abg abg besar... Zie suka bang... Ah ah ah ah..." Hampir sejam aku main ngan Azie... Azie dah klimak.. ntah berapa kali air pantat Azie kuar.. Siap tadah lagi ngan cawan. Kami minum samer2... Bile tibe aku nak klimak. Aku tanyer Azie. "Zie... nak abg pancut kat dalam ker?" tanyer ku. "Jangan bang... pancut ajer dlam mulut Zie... Zie nak minum air abg.." Aku mula duk atas Azie, aku dayung laju2... Kemudian aku cabut konekku lalu kusua ke mulut Azie.. Azie ngan lahap nyer mengulum konekku sambil tangan nyer melancap batang konekku.. sedap giler... "Zie abg dah tak tahan nie... ah ahah ah ah... im coming baby..." berdas-das air mani aku masuk dalam mulut Azie... Azie menghisap2 konekku sampai aku terasa geli... Azie menelan seme air mani ku... Aku kepenatan, azie masih lg menghisap konekku.... "Bang sedap ler air mani abg" kate Azie... Aku tanyer "Nak lagi ker? "Bleh gak." jawap nyer

    ReplyDelete
  18. n juburku dijilat dengan geram. Tangannya pula memegang perut boyotku yang bergegar-gegar.

    Suamiku pula dah henjut jubur Suzy dengan ganas berdasarkan bunyi hentakan jubur Suzy. Suzy mengerang dan mula melancapkan batang besarnya biar keras. Suamiku mencabut batangnya dan membiarkan Suzy tekan batangnya ke pantatku, memang sedap dapat rasa batang yang baru.

    Tak sampai 2 minit aku dah klimaks dan mula menonggeng di atas karpet nak main jubur. Suzyy faham dan masukkan batangnya ke lubang hikmatku. Suami ku pula hentam Suzy dari belakang semula.Kira tiga serangkai la. Aku memang entah berapa kali klimaks dan terpancut air kencing. Suzy pula dah merapu cakap sedap.

    Tetiba dia cakap, "oooooooooooohhhhhhhh sedap sangat nak pancut ni" dan mencabut batangnya dari juburku

    Suamiku terus melutut depannya dan hisap batang Suzy. Dan…

    Ccreeettt creeettt mulut suamiku penuh dengan air mani pekat Suzy. Aku lihat suamiku menelan semua air mani Suzy sambil menggosok-gosok batangnya. Kini suamiku pula nak pancut dan dia halakan batangnya ke mulutku dan…

    Ccreeetttt… Habis semua ku telan dan kami bertiga berpelukan. Aku pula mendapatkan batang Suzy dan gosok-gosok batangnya lembut sambil suamiku menjolok-jolok pantatku dengan jarinya dan hujung batang Suzy dalam mulutnya.

    Malam tu kami pesta seks semahunya sampai batang suamiku lembik. Pantat dan juburku pedih dan aku dan suamiku masih main batang Suzy sampai pagi ketika Suzy tertidur kepenatan. Suamiku pun terer jugak isap batang rupanya, hehe.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails