Tuesday, 22 January 2013

Serius Cool - Bishwa Ijtema : Pertemuan 5 Juta Umat Islam Di Bangladesh (17 Gambar)


Woah!

Bishwa Ijtema ialah himpunan tahunan Tabligh terbesar dunia. Ianya berlangsung di Tongi, Bangladesh bersebelahan sungai Turag. Acara ini berlangsung selama 3 hari dan dipenuhi dengan membaca kitab suci Al Quran, bermunajat dan berdoa kepada yang Esa. Ianya sudah disambut sejak 1946. Tahun ini sebanyak 5 juta umat Islam berkumpul di Tongi untuk Bsihawa Ijtema. Ianya berakhir ada lalu dan sebanyak 5 orang jemaah dikatakan meninggal dunia kerana kemalangan. Ramai betul umat! Literally
 

Foto oleh UNIR UZ ZAMAN/AFP/Getty Images




Laporan asal Yahoo

32 comments:

  1. woahhh..banyaknyeee...

    www.johanharith.blogspot.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni ikut akta PERHIMPUNAN AMAN x?
      FRU xde pon.. PERKASA pon xde.
      kenapa x buat kat STADIUM MERDEKA, STADIUM BUKIT JALIL ??????


      nak bisjut?

      Delete
    2. agak2 la.... jgn sama kan agama dan politik... adoi... sikit2 politik... negatif btl pemikiran budak nie....

      Delete
  2. emmm nape tabligh ni berhimpun kat Bangladesh yer, musykil jap

    ReplyDelete
    Replies
    1. maybe xramai tabligh tahu selok belok sana.

      Delete
    2. Kak Lina-Tempat tu nanti dieorg tetapkan..
      2 thn lepas ade buat kat Sepang..

      Delete
  3. Lain kali belajar hadis. Pusat agama Islam terletak di India.

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. are you sure? bukankah pusat agama islam terletak di tanah suci Mekah. Pusat bagi gerakan tabligh yang terletak di india.

      Delete
    3. itu pun mau gaduh ke.. bgtau je la elok2..

      Delete
    4. Satu hari nnti usaha dakwah akan kembali ke tempt asalnya iaitu Mekah dan Madinah bila tiba waktunya. Dakwah menyatukan umat tnpa mengira mazhab, bangsa , negara dll. UNITE !!!!!!!

      Delete
  4. Sebab nak pergi Tanah Suci jauh. Lagipun kos nak kesana tinggi.

    ReplyDelete
  5. Banyak tempat tabligh berhimpun... pakistan, india dan bangladesh... pernah skali berhimpun di Sepang... dan Najib pun datang skali... 2 tahun lepas... rugi aku tak pergi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Anuar Ibrahim tak join ka??!

      Delete
  6. Gambar no.3: Parkour a la Tabligh

    ReplyDelete
  7. GM kat sykt Oil & Gas Operator kat M'sia ni sendiri ahli tabligh. Cuma dia dh lama tak join benda2 camni sbb sibuk bekerja. Pencen nnt start balik.

    ReplyDelete
  8. Mesti haritu bau hapak kuat gila.

    ReplyDelete
  9. Ini adalah perhimpunan umat islam kedua terbesar selepas haji.

    ReplyDelete
  10. nak JIMAT BIL ELEKTRIK 30%?
    nak JIMAT PETROL 49%?
    sukakan BARANG RARE?

    sila lawati --> Perkakas Pintar

    ReplyDelete
  11. kalau betul la 5 juta orang, ini lagi ramai dari haji.

    untuk tahun 2012, jemaah haji ada 3,161,573. ini pun sebab ada limit kuota, kalau bagi je semua masuk, komfem kalah bangladesh.

    ReplyDelete
  12. org malaysia ada gak pergi sana dipanggil Jemaah Foreign ada tmpt khas untk jemaah foreign...

    ReplyDelete
  13. tahun lepas punya aku ada pergi. orang luar kena layan macam artis cakap lu.

    ReplyDelete
  14. memang ramai orang ni,
    kunjungi http://www.facebook.com/ToysW
    untuk mainan dan koleksi terbaru

    ReplyDelete
  15. oh, kalah himpunan sejuta belia by najib putrajaya...

    ReplyDelete
  16. kenapa india? 24 riwayat hadith soheh - kebangkitan agama di Tanah Hind ( sekarang ni dikenali sebagai india,pakistan,bangladesh dan sri lanka) , sheikh syed alwi maliki rah.alaih ulamak besar tanah hijjaz telah ambil sanad di tanah india, sehingga dikatakan tidak lengkap sanad ilmu sekiranya tidak dtg ke tanah hind ini, kerna khazanah ilmu hadith nya masih selamat dan tertua ( tanah hijaz berlaku byk perang dlm sejarah, byk khazanah hadith telah banyak terhapus )

    yang penting tabligh ke, ijtihad kepartian dm malaysia ke, tariqat 313 aliran yg diiktiraf ke asalkan semua ada akidah ahlus sunnah wal jamaah, kita bersatu bwh panji ni, masalah furu' yg kecik2 ni sama2 baiki sbb sama2 byk kekurangan, Allah ampun jua .

    Wallahualam :)

    ReplyDelete
  17. sepanjang ana ke sini ijtima' pakistan,bangladesh etc ... jumpa dan bermuzakarah dengan ramai org dr hampir 200+ buah negara, pelbagai fahaman fikrah ( 313 tariqat dengan sheikh2 mereka, ijtihad2 kepartian wakil negara, jemaah2 jihad dengan mullah2 mereka, ahahah taliban pun ada, jumpa abg maimun ; ketua pimpinan yakuza yg dah tobat, perwakilan raja dan kerabat, dan jemaah2 lain, pondok/pesantren2/madrasah2 ) kami semua bersatu di bawah panji ahlus sunnah wal jamaah , dengar dan duduk di bawah satu nasihat amir dunia dan balik buat kerja dakwah yang SAMA .. Dakwah Tabligh is another level of understanding.

    Kerna kelemahan kami jemaah2 yg buat kerja tabligh di malaysia, dan usaha yg masih baru maka usaha ni masih dipandang sbg 'kerja org tabligh shj' sedangkan ia adalah untuk semua umat Muhammad SAW , di bawah wadah Ta'lim,Tazkiyah dan Dakwah.

    Tuan-tuan datangla ziarah ijtima2 ini nanti, bgla masa seberapa banyak yg tuan boleh bagi, Allah akan bg faham depan2 mata. ia adalah jawapan kepada keruntuhan 700 tahun sistem yang yahudi telah bina, di masa mendatang dan usaha telah pun bergerak hampir 200 tahun, wallahualam :)

    ReplyDelete
  18. Nampak mcm bertamaddun, powerfull, high class dan bersih nih..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails