Friday, 18 January 2013

Serius - Apabila Imam Memberikan Ucapan Di Dalam Gereja Ketika Krismas


Mesir

Kalau buat ini di Malaysia dah ramai orang mengkafirkan Imam ini. Syukurlah di Mesir mereka lebih toleran. Video ini mungkin akan membutakan anda manlytears.

Kearah Malaysia yang lebih toleran dan saling memhormati agama orang lain dan tidak asyik mahu bertempik "kristian jahat mahu mengkapirkan kita"

Many thanks to @Maskawaih for this video than should be shared on a friday



40 comments:

  1. ku sekadar jaga diri sndiri setakat ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Di Malaysia ni dah la ramai yang murtad lagi vengong, esok2 takut dorang x leh nak bezakan antara agama, kalau kita semua campur2kan urusan agama, kita sibuk2 nak suruh orang ceramah dalam gereja, kadang2 kita ni masjid pon x nak pergi....

      PASANGAN GAY BERSAMA ANAK-ANAK MEREKA

      Delete
    2. baca dulu betul betul. takda obe sebut suruh pergi ceramah dalam gereja.

      lagi satu kenapa sibuk takut 'orang lain' tak boleh beza agama lah, 'orang lain' tak boleh itu lah, orang lain keliru lah. ingat 'orang lain' tu bodoh sangat ker? dan 'kita' jer pandai?

      Delete
    3. pergi ceramah kat gereja belum ada yg buat kt Malaysia , tp pergi gereja dengar cderamah itu ada .
      jangan samakan sbb itu kedua2nya akan di cop sama .
      yang pergi ke gereja dengar ceramah tu ada masalah dlm akidahnya . ni korang banyak sangat lihat dari sudut politik . tu yang jadi taksub

      Delete
  2. susah payah obe copy paste video ini, ada yang degil dan x open pada toleransi...

    ReplyDelete
  3. perenggan ke-2 tu sepadan dengan surah hujurat,

    "O mankind! We have indeed created you from one man and one woman, and have made you into various nations and tribes so that you may know one another" 49:13

    ReplyDelete
    Replies
    1. tp berapa yg betul2 mengaji Al-Quran? kalau sume cam Saudara nzmy, aman dunia..

      Delete
  4. Kenapa kita tak boleh jadi macam ni, apa bezanya kita dan mereka? ~sigh~

    ReplyDelete
    Replies
    1. membenarkan dalam hati bahawa semua agama adalah sama adalah fahaman pluralisma.Ini sgt bahaya kepada akidah kita umat ISLAM. Hanya agama ISLAM adalah sempurna dan di terima Allah Swt..wallahualam

      Delete
    2. Aku tak rasa itu yang saudara Farid Hilmi maksudkan. Dia maksudkan kita sesama manusia patot hidup tanpa prejudis dengan kepercayaan orang lain. Nabi Muhammad S.A.W. dulu pun berceramah di gereja bila di jemput sebegini. Kita sekarang ni nak masuk gereja pon takot. Kalau ada Imam di Malaysia yang cuba pergi ke gereja untuk bagi ceramah sah2 dicop sesat atau Wahabi.

      Delete
    3. Sebab umat islam takut...semuanya...takut...sini takut..sane takut..jump..pemimpin takut..jump org kafir takut..jump sesame islam pon takut..nk tegur salah org takut..nk tegur kanak2 lg la takut...ap yg umat silam berani? dlm...fesbooook je brani..otu pon letak gmbr org lain

      Delete
  5. Serupa di Indonesia, satu bangsa satu bahasa, tapi jangan dibandingkan dengan negara kita...

    ReplyDelete
    Replies
    1. listen listen listen listen.. you should not compare our country with others.. if you compare it, why don't you go to Cuba? Phillipina? Zimbabwe? Argentina?

      Delete
  6. membuka mata kepada orang2 kat malaysia supaya menghormati agama lain.


    INFO:APA CERITA KISAH KS. BAWANI DAN SHARIFAH ZOHRA JABEEN

    ReplyDelete
  7. Kristian di mesir adalah kristian yg percaya kepada konsep tuhan unity atau satu, tapi kristian di msia adalah kristian konsep trinity. Sebab tu disana pengunaan nama allah boleh pd panggilan tuhan mereka. Ngaji dulu

    ReplyDelete
    Replies
    1. sapa cakap? ko tu patut mengaji dulu

      Delete
    2. Dema percaya trinity jugak same je dgn kristian kat mesia Tapi dema hormat menghormati. Dema serahkan pada Allah utk menjadi hakim di akhirat nnt .. Bukan jadi hakim pengganti Allah kat dunia ni. Bila kita hormat hak asasi manusia utk memilih ugama mereka sendiri kita akan juga dihormati ... Allah tak suruh kita look down on people and feel superior. Kalau seberat zarah pun ada keangkuhan dihati kita. Kita masih masuk neraka. Feeling superior tu keangkuhan. Kalau org kristian tu humble dan rendah diri kat Allah dan segala makhluk silap haribulan dia masuk shurga dulu sbb Allah ampunkan dosa2 dia. Mana kita tahu. Allah tu maha adil dan maha pemurah dan maha megetahui.

      Delete
  8. membuka mata Kristian Msia supaya ajak Mufti berkutbah di gereja

    ReplyDelete
  9. Sabda Rasullullah s.a.w: "Kamu akan mengadakan perdamaian dengan bangsa Rom dalam keadaan aman lalu kamu akan berperang bersama mereka menentang satu musuh dari belakang mereka. Maka kamu akan selamat dan mendapat rampasan perang, kemudian kamu akan sampai ke sebuah padang rumput yang luas dan berbukit-bukit, maka berdirilah seorang lelaki dari kaum Rom. Lalu dia mengangkat tanda salib dan berkata: "Salib telah menang!", maka datanglah seorang lelaki dari kaum Muslimin dan membunuh lelaki Rom tersebut lalu kaum Rom telah berlaku khianat dan terjadilah peperangan demi peperangan. Dimana mereka akan bersatu menghadapi kamu di bawah 80 bendera dan di bawah setiap bendera terdapat 12 ribu bendera". (HR. Ahmad, Abu Dawud, dan Ibnu Majah)

    ReplyDelete
  10. pertama kali dlm sejarah gua salute lu obe...terkesan hati gua ape yg dikatekan dlm video nih...bykkn post bnde2 cam nih bru besh..

    ReplyDelete
  11. membenarkan dalam hati bahawa semua agama adalah sama adalah fahaman pluralisma.Ini sgt bahaya kepada akidah kita umat ISLAM. Hanya agama ISLAM adalah sempurna dan di terima Allah Swt..wallahualam

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu lah nak buat mcm mana semoga Allah S.W.T. bagi kefahaman sebenar kehendak sebenar Rasulullah bersusah payah menyebarkan Islam.....saya dan anda semua....obe gak

      Delete
  12. Sebagaimana Allah menjelaskan firman-Nya dalam surah berikut; Katakanlah: “Hai orang-orang kafir, 2. Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah. 3. Dan kamu bukan penyembah Tuhan yang aku sembah. 4. Dan aku tidak pernah menjadi penyembah apa yang kamu sembah, 5. Dan kamu tidak pernah (pula) menjadi penyembah Tuhan yang aku sembah. 6. Untukmu agamamu, dan untukkulah, agamaku.”
    (Al-Kafirun 1-6)

    ReplyDelete
  13. Islam adalah agama yang toleran dengan agama lain. Hal ini berlandaskan dengan ajaran Al-qur’an dan As-sunnah. Akan tetapi bukan dengan mencampur adukkan toleransi yang digemburkan oleh fahaman sekular dan liberal yang ada saat ini yang mengusung nilai-nilai pluralisme di dalamnya. Toleransi di anjurkan dalam Islam, namun pluralisme tidak. Karana dalam hukum sya’riat yang haq dan yang bathil itu jelas.

    Toleransi juga tercermin pada masa pemerintahan Umar bin Khatab ra. Ketika itu ia mengambil alih Jerusallem, beliau tidak menghilangkan tempat beribadat orang Kristian iaitu Gereja Holy Sepulchre yang terletak dibelakang Masjid Umar. Semua bebas beribadat di tempat itu. Ketika Umar melakukan rondaan di gereja tua tersebut. Beliau dipelawa untuk solat dalam gereja oleh salah soerang paderi agama kristian yang bernama Sophronius. Namun Umar menolaknya dan berkata “ Jika saya solat di dalam, orang Islam sesudah saya akan menganggap ini milik mereka karana saya pernah solat di situ”.

    Untuk menghormati Sophronius orang yang menawarkannya tersebut, Umar melempar batu ke luar gereja. Ditempat terjatuhnya batu itu Umar melaksanakan solat. Dan Umarpun menjamin Gereja Holy Sepulchre tersebut tetap terbuka untuk peribadatan org Kristian, tanpa takut dirosak oleh umat Islam. Itulah toleransi yang dicontohkan sahabat Rasulullah, Sayidina Umar Bin Khatab ra.wallahualam

    ReplyDelete
  14. berlaku adil le sesama manusia. Tujuan islam hanya 1 untuk membawa manusia ke jalan ALLAH (syurga) sebelum mati. kalau kita tidak hormat agama lain,macam mana dorang nak hormat agama kita, jauh sekali dorang nak masuk agama kita. biarkan mereka jatuh cintanya agama islam dengan rela hati, bukan dengan paksaan.

    Info: Boleh Ke Tablets Ambil Tempat Sebagai Guru?

    ReplyDelete
  15. kt egypt ada satu bangsa satu bahasa..boleh la bekerjasama..tp malaysia lain..

    ReplyDelete
  16. betul tu obe, asyik nak salahkan kristian jer, padahal ketua paderi pun bila masuk Islam pun dia jadi sangat hebat...

    Meleis je yg kebanyakannya bodoh pasal Islam tapi memandai-mandai

    ReplyDelete
  17. adakah mereka ingin jatuhkan hossni perdana menteri mesir.
    semasa nak jatuh mubarah pun 2 agama ini main peranan... aku harab tak ada unsur2 agama semua sama...

    ReplyDelete
  18. Toleransi agama ermmmm...............? (Flashback)

    B.T.M :ISU SKANDAL PROJECK I.C

    ReplyDelete
  19. SALAM, SY ADA NAK JUAL TERMOMETER DIGITAL MURAH
    MURAH HARGA BARANG RM20.00 (TIDAK TERMASUK PENGHANTARAN)
    KEMPEN 1 RUMAH 1 TERMOMETER-(BUZZLE BERBUNYI BILA DAPAT BACAAN SUHU SEBENAR BADAN)
    LAYARI BLOG DIBAWAH
    http://termometer-digital-suhu-badan-bbt.blogspot.com/

    ReplyDelete
  20. takda guna lah budak2 pegi belajar agama kat sekolah agama dari kecik sampai besar kalau tak tahu beza allah bible dan allah quran...dari kecik smpai besar pun tak tahu beza. aku yang tak pernah pergi sekolah agama pun tahu beza allah bible dan allah quran. dan tak pernah mengugat aku sesekalipun.!!!

    ReplyDelete
  21. negara2 arab org kristian tak berniat utk murtadkan org islam sana...berbeza dengan di malaysia... setiap negara lain situasi. harap faham

    ReplyDelete
    Replies
    1. you are too paranoid my brother....who will defend your iman if not yourself...because your weakness you blame the other people who not in the same path as you...islam is beautiful don't make it look so bad because of its own people....think again.

      Delete
  22. ruangan komen hampir penuh dengan meleis paranoid.

    ReplyDelete
  23. Bani Melayu Malaysia amatlah paranoid..period..

    ReplyDelete
  24. Islam adalah agam yang sebenar so wajar la Imam tu beri ceramah..

    Bagaimana pulak paderi yang beri ceramah? Adakah blogger nak duduk dengar semoga dapat hidayah?

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails