Thursday 17 January 2013

Serius Cool - Gua Don Soong Vietnam : Gua Terbesar Di Dunia (12 Gambar)


Gua........

Gua terbesar di dunia sebelum ini ialah Gua Rusa yang terletak di Taman Negara Mulu Sarawak. Tetapi pada tahun 2009 Gua Don Soong ditemui di Vitenam dan dengan panjang 5 kilometer, tinggi 200 meter dan lebar 150 meter ianya kini memegang rekod gua terbesar di dunia. Sebenarnya gua ini telah ditemui secara tidak sengaja pada tahun 1991 oleh seorang warga tempatan. Tetapi penduduk sekitar merahsiakan penemuan gua ini kerana mereka takut denga bunyi siulan yang kerap didengari dari mulut gua. Mereka percaya ada makhluk halus mendiami gua ini dan lebih baik ianya dirahsiakan sahaja. Gua ini hanya diketahui kewujudkannya selepas beberapa orangs iantis dari Britain melakukan pengembaraan di dalamnnya. Nampak menakjubkan.



Laporan asal Son Doong Cave via MyModernMet

8 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails