Sunday 16 November 2014

Serius - Herbertstraße : Jalan Yang Mengharamkan Wanita Dari Melaluinya (11 Gambar)


Jerman

Di Saudi kaum wanita diharamkan dari memandu. Di United Kingdom masih ada "kelab Gentleman" yang mengharamkan wanita dari menjadi ahli. Di Amerika Syarikat pula di awal 80an masih ada kelab golf yang mengharamkan orang kulit hitam dari bermain golf di dalamnya. Di Jerman pula ada Herbertstraße ,sebuah jalan yang mengharamkan wanita dari melaluinya. Ini adalah kerana Herbertstraße ialah sebuah kawasan pelacuran di bandar Hamburg. 

Menurut cerita kawasan ini dipagar pada tahun 1933 selepas Nazi mula memerintah.Ini bagi menghalang orang ramai dari melihat pelacur yang mempamerkan tubuh mereka kepada pelanggan. Arahan melarang wanita memasuki kawasan Herbertstraße adalah bagi mengelakkan mereka tergoda untuk turut menjual tubuh dan menjadi pelacur. Untuk memasuki kawasan lampu merah ini anda perlu berumur 18 tahun dan mempunyai penis. Ini adalah dianggap seksis oleh golongan feminis dan tahun lalu kumpulan feminis FEMEN melakukan demonstrasi bogel dengan menerjah masuk ke dalam Herbertstraße. Weird stuff. But the amazing stuff is di Jerman pelacuran adalah dibenarkan tetapi kawasan pelacuran ditutup dari pemandangan. Di Malaysia pelacuran adalah diharamkan tetapi kawasan Lorong Haji Taib terbuka untuk semua. Mindblown!




Sumber AtlasObscura

5 comments:

  1. siap polis jaga tu. superb. act dekat brickfield pun polis 'jaga' juga. kehkeh

    ReplyDelete
  2. Yang haram tetap haram..walau ditutup atau tidak...yang penting berbogel tu...ni tak tahan ni..sebab tu ditutup ye dari pandangan umum..

    ReplyDelete
  3. Okay,google image FEMEN sekarang.

    ReplyDelete
  4. Ada elok gak xtvt pelacuran di Jalan Haji Taib, Bukit Bintang, Brickfield. Tak dak lah anak bini kita kena rogol dengan si giler sex

    ReplyDelete
  5. kalo yg bapok blh masuk tak..dia ada penis gak..huhu

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails