Friday, 4 January 2013

Serius - Yoga Yahudi : Halakhah Compliant (12 Gambar)


Yoga Beard!

Di Malaysia, terdapat fatwa yang mengharamkan Yoga dilakukan oleh muslim. Ini adalah kerana Yoga dikatakan mampu merosakkan akidah umat Islam. Di Ramat Beit, Jurusalem terdapat sebuah studio yoga khas untuk penganut Yahudi ortodoks. Di sini Yoga yang dilakukan memenuhi kehdendak hukum syara' Yahudi yang dikenali sebagai Halakhah. Tidak ada percampuran diantara lelaki dan wanita disini dan elemen-elemen Hindu yang boleh merosakkan akidah Yahudi dan mencintai Yahweh tidak damalkan. Mungkin di Malaysia pihak Hijabis dan Yizlumik boleh membuka pusat yoga Syaria complaint juga. Yoga is good for you

Foto oleh REUTERS/Ronen Zvulun




Laporan asal Reuters

13 comments:

  1. tu la kan,,, dia baik tapi haram la pulak,, kena ada someone yang pakar eliminate element yang haram tu,, so kita boleh amalkan jugak benda nih

    ReplyDelete
  2. yahudi mmg camtu semua nak buat tapi Allah suruh depa x buat.
    Nabi2 pun depa bunuh inikan 1 Malaysia.

    ReplyDelete
  3. haha... xpyhlh yoga2 nie.. solat tu pn satu senaman gak... jaga yg tu... doa mntk kesihatan badan.. insyaallah... xpyh ikut benda mcm ni kalau solat pun x terjaga... kih2.. betul tak...

    ReplyDelete
  4. aku ni tak la tahu sangat,dan tak la pandai sangat,,tapi kalau tak silap aku,,yoga haram sebab ada part kena kosong kan minda..islam xboleh buat camtu..kalau nk tenangkan fikiran,,solat,,bukan kosongkan minda..kalau tak silap laa..kalau silap,,maaaafkan saaayaaaa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kosongkan minda jadi haram? Kahkah..

      Delete
    2. kalau diam orang tak tau kau samdol. kan dah kantoi.

      Delete
  5. masuk jer Senaman Tua, kelolaan Azlan Ghanie, lebih kurang macam Yoga, satu rangkuman senaman silat dan senaman melayu lama... bagus untuk kesihatan sistem reproduksi, untuk badan sedap mcm pendekar, baiki aliran darah, awet muda... tak payah makan pil dan supplemen yg bukan2

    ReplyDelete
  6. cukup la solat sebagai yoga...nak ngan xnak wat je..

    ReplyDelete
  7. dah kalau tak mau terima/buat yoga tu sebab yoga tu haram, ok, tak apa. tapi jangan la pula malas nak bersenam wahai meleis, banyak lagi senaman lain boleh buat.. statistik menunjukkan meleis malas bersenam berbanding kaum lain (2011). jangan bab agama no 1, bersenam nya malas... jangan jadi kaum yang lembik, nak jadi kuat, biar dalam semua perkara, mental, jantung, dan fizikal.

    ReplyDelete
  8. looks like a torture chamber to be.. with ropes and weird contraptions.

    ReplyDelete
  9. beli je CD yoga kat kdai tu... buat sndiri kat rmh... kn senang... www.Step2Rich.net/honeymoney

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails