Wednesday 16 May 2012

Serius WTF - Freegans : Budaya Memakan Sampah (12 Gambar)


Hipster sebenar!
Freegans ialah sebuah pergerakan dimana seseorang individu akan menggledah sampah yang dibuang oleh orang remai untuk mencari sumber makanan. Freegans percaya bahawa penduduk negara dunia mau terlalu banyak membazir. Makanan yang masih elok dimakan dibuang dalam jumlah yang banyak dan sebenarnya boleh diberikan kepada mereka yang lebih memerlukan. Ia juga satu bentuk protes terhadap budaya konsumerisma dan kapitalisme yang semakin teruk. Di bawah ialah gambar golongan Freegans yang dari Vancouver Kanada. Mari lihat bagaimana mereka menggeledah tong sampah supermarket bagi mencari sumber makanan percuma mereka.

On a side note ini mengingatkan aku kepada satu episod remaja pada akhir 90-an dahulu. Ada golongan yang dikatakan punk anti establisma di Kedah menggeledah tong sampah KFC pada waktu malam untuk makan free. Golongan punk Meleis ini juga percaya bahaya dunia terlaku komersil dan tindakan memakan bahan makanan yang dibuang ialah salah satu cara mereka memprotes dunia yang dikuasai golongan kapitalis. Nampaknya golongan punk "sampah masyarakat" di Kedah lebih prihatin dengan masalah pembaziran 20 tahun yanng lalu!

Gambar asal Ben Neims/Reuters







28 comments:

  1. tunggu zombie Apocalypse.sure ramai geledah sampah

    ReplyDelete
    Replies
    1. perempuan comel mcm tu pun makan sampah... kalau kat malaysia dah kena bela datuk dah

      blog oh sampah masyarakat

      Delete
  2. sedap dowh beger tuh..meleleh leleh leleh

    ReplyDelete
  3. Aku ingat lagi masa awal tahun 2004, aku pi makan kat KFC sebelah Sogo kat KL. Masa aku tgh makan aku pasan ade satu grup dok kat luar KFC. Once bila customer bangun dan blah grup ni masuk then duk kat meja org yang bangun tadi dan habiskan sisa makanan yang xabis. Beberapa jam aku lepak kat situ kira byk jugak meja diorang clearkan.. Hmm..aku pun xpasti grup ape...

    ReplyDelete
  4. ni nama nye kedekut..hihi@ amilism.blogspot.com

    ReplyDelete
  5. mungkin dorang nak jimat kot..

    Blog Ohsenyum

    ReplyDelete
  6. cuba tanya orang yg keje kemas kapal terbang, diorang buang banyak gila makanan/minuman even yg belum berbukak each time cleaning..chocolate,air tin,kek,satay,whatever left,semua buang..they say its procedure.. -.-'

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau diaorang bace komen ko, wajib lapangan terbang penuh puak-puak ni

      Delete
  7. Percentage tinggi untuk jumpa bayi kalau buat di Malaysia.

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasa2 bayi tu diorang ambik tak? ke biar lololo

      Delete
  8. Alangkah baiknya klo disediakan 1 tempat kat mana-mana untuk letak makanan yang tak abis. Letak 1 papan tanda "Makanan Percuma, Sila ambil" ataupun "Bayi percuma, Sila ambil". Muahahahahaha.

    ReplyDelete
  9. baru je buang tempoyak yg terperuk berbulan2 dlm peti ais 2 hari lepas.. harap ada la siapa2 yg kutip..

    ReplyDelete
  10. Laa, ada kegiatan sebegini.. akan tetapi "mereka" lebih bijak daripada ini. Kalau tak percaya, datang Pasar Borong Selayang. Sayur² yang sudah dibuang, dikutip dan akan "dijual" semula kepada orang ramai. Profit.

    Siapa lagi pandai? Hahahaha.

    ReplyDelete
  11. xde maknenye aku nk bangge ngan punk yg si obe bangge tu..dalam islam pon mensunatkan kite tidak memakan sisa2 makanan isteri dan anak2..inikan pulak dari orang2 yg kiter sendiri x kenal..dalam islam juga menitikberatkan kebersihan..kalo da makan kutip dari tong sampah tu dikire bersih ke?..bodo betol xde otak..lain la kalo kutip bahan botol buangan yang bole recycle...

    obe..lain kali gi kuliah masjid..jangan nak dok mengadap komputer n update blog..

    ReplyDelete
    Replies
    1. apakah? tibe-tibe sahaja emosi? orang islam jangan ini macam lo. olang tak langgar u punya agama u jangan langgar org punya stance ma... dia nak makan ape pun kenapa mahu ambil peduli ma....aiya islam bile u mau belajar punya lor? kasi khatam itu quran dengan pengertian sekali lorr..jangan khatam macam itu bulung parrot maaaaa..aiya banyak malu ooooo sama ini unknown so called muslim.

      Delete
    2. dalam islam kata, HARAM membazir. tak belajar?

      Delete
    3. dia sarcastic je bodo...tu pun nak emo x tentu pasal...

      Delete
  12. kutip kat tong sampah camni mmg la bersih sket mkn die, cube pi tong sampah kat flat2 pekeliling or apartment n rumah teres. lalu ke nak makan heheheeheh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Cuba gi selongkar sampah kat selangor yang 3-4 bulan tak dikutip tu..

      Delete
  13. haram makan benda yang kotor... apsal la wat benda camni..?? ngemis kah??

    ReplyDelete
  14. maknenye punk kedah lg prihatin~ skin oi!

    ReplyDelete
  15. penah tengok pasal freegans nie kat the oprah winfrey show some time ago. dorg bukanlah makan sisa2 makanan yang tercemar habis tu.. dorg cuma cari makanan2 or produk2 yang a little less quality dari yang dijual di supermarket. makanan2 n produk2 yang dibeli tu bukan rosak sepenuhnya, cuma xmemenuhi quality utk dijual je..mcm susu yang hampir tarikh luput dsb..

    ReplyDelete
  16. zzz

    Fadhli Hanshiro

    hanzfadhli.blogspot.com

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails