Friday 18 May 2012

Serius Indo - Konsep Perkampungan Pelajar Universiti Indonesia (9 Gambar)


Eco dan cool!

Ini ialah sebuah konsep perkampungan pelajar baru untuk Universiti Indonesia yang terletak di Depok. Ia diilhamkan oleh rekaan sarang lebah madu. Mungkin pereka mahukan student rajin macam lebah. At the same time bangunan ini juga dibina dengan kawasan riadah di atas bumbung. Personally bagi aku ini idea yang awesome. Kebanyakkan uni meletakkan kawasan riadah agak berjauhan dengan perkampungan pelajar. Dengan membina kawasan riadah lengkap dengan gelanggang badminton student tak ada alasan jadi mendak macam fat ass. Selain daripada itu bangunan rekaan firma ILATAAJ ini juga mesra alam. Panel solar dan turbin penjana elektrik dipasang bagi mengurangkan penggunaan elektrik konvensional. Turbin dipusingkan dari udara panas yang naik keatas diantara menara apartment. Cool stuff..






Laporan asal Architizer

16 comments:

  1. awesome..
    @amilism.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. LMAO. padang bola dan basketball atas roof? sure asyik kena kutip bola kat bawah! LMAO

    ReplyDelete
  3. ini menunjukkan orang indonesia lebih superior dari kita. diorg dah boleh design bangunan, bina bangunan. kita boleh design je, itu pun kadang2 mintak khidmat org luar negara, lepas tu nak bina import org indonesia jugak...

    blog oh indonesia

    ReplyDelete
  4. Gila ah struktur...tahap cipan..

    ReplyDelete
  5. paking tak cukup nnti. haha

    ReplyDelete
  6. hostel pling awesome stakat ni pnh aku tgk pon kt Uitm Puncak Alam....tp x mampu nk lwn ngn yg ni la...this is freakin awesome!!

    ReplyDelete
  7. Replies
    1. ha..ha..igt aku soang yg pikir camtu..sok ada rusuhan jgn ada yg kena baling dr ats kebwah sudah...kot ada yg tjatoh nt..bleh blame suster ngengsot..ha..hah!

      Delete
  8. shilaka Indon, lepas ni ramai graduan dia semua sihat , ganteng & cantik menawan dtg Malaysia mintak kerja.

    ReplyDelete
  9. orang indon ni duduk dalam kampung je cukup la...tempat dah cantik mcm tu t dpo g wat dangdut jgk x ke x sesuai...wahhahaha.......bodooooooooooooooooooooooooo

    ReplyDelete
  10. Mampu ke nak buat

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails