Wednesday 12 March 2014

Serius - Pejuang Wanita Kurdistan Di Syria : Berani Mati Demi Kebebasan Bangsa


Pahlawan Wanita!

Di Malaysia kita mempunyai askar wanita tetapi mereka tidak dibenarkan untuk terlibat secara aktif di dalam medan tempur. Askar wanita sudah wujud selama ratusan tahun dan ketika Perang Dunia Kedua askar wanita Soviet bertempur seiringan dengan askar lelaki. Ada diantara mereka yang mendapat bintang Hero of The Soviet Union kerana keberanian mereka. In fact ada juruterbang ACE Soviet terdiri dari kalangan wanita seperti Lydia Litviak. Lydia ialah wanita pertama dunia yang menembak jatuh pesawat musuh dan juga ACE wanita pertama dengan rekod 12 pesawat berjaya ditembak jatuh oleh beliau. 

Kini hanya beberapa negara membenarkan wanita terlibat secara aktif di medan perang. Israel paling terkenal dengan polisi ini kerana askar wanita mereka dibenarkan menjadi krew kereta kebal dan tentera barisan hadapan. 

Kita juga sudah biasa melihat askar mujahideen lelaki di Afghanistan, Chehnya dan Syria. Mereka menentang kuasa barat yang dipercayai cuba menghancurkan negara mereka dan seterusnya ugama Islam. Jarang sekali kita mendengar askar mujahideen wanita. Di Afghanistan wanita selalunya digunakan sebagai pengebom berani mati dengan menyembunyikan bom di bawah Burqa mereka. Di Russia pula wanita yang menggelarkan diri merea Black Widow (kerana kehilangan suami ataupun ahli keluarga lelaki di tangan askar Russia) meletupkan diri di kawasan awam dan juga terlibat dalam operasi seperti yang berlaku di Teater Moscow pada tahun 2002.

Di Syria pejuang kebebasan Kurdistan membenarkan wanita berperang di barisan hadapan. Mereka kini menentang askar Assad dan juga pejuang Islam yang cuba memasuki wilayah milik mereka. Boleh tahan berani mereka ni. Yang pastui mereka bukanlah keyboard warrior! 




5 comments:

  1. Oh Rozana
    Hembusan angin malam menelusup kedalam bisjut & royi
    Membawa bisjut & royi yang sudah basi
    Ingin ku sampaikan perasaan ini,
    Perihnya perut kerana menjamah bisjut.

    Begitu lelah hati ini,..
    Namun begitu sulit pula untuk ku tidak memakan bisjut & royi
    Dan setiap kali kucoba untuk memakan
    Setiap itu pula bangla muncul lalu berkata 'nak bisjut?'

    Oh Rozana
    Kenapa aku suka memakan bisjut
    Kau datang membantuku membeli bisjut & royi
    Menjadikan rindu ini semakin membara
    Membawaku dalam jiwa yang inginkan bisjut & royi

    Nak bisjut?

    ReplyDelete
  2. wilayah kurdistan sebenarnya meliputi sebahagian syria, turkey, iran dan iraq iaitu 190,000 km² di Turkey, 125,000 km² di Iran, 65,000 km² di Iraq dan 12,000 km² di Syria... banyak kawasan minyak di wilayah2 ini...

    ReplyDelete
  3. Yang pastui mereka bukanlah keyboard warrior!

    ReplyDelete
  4. ye betul tapi ultimate warrior!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails