Tuesday 4 March 2014

Masjid Raya Sumatera Barat : Masjid Minang Berkonsepkan Peristiwa Meletakkan Hajaral Aswad (18 Gambar)


Nice!

Indonesia ialah negara ribuan pulau dan ratusan kaum etnik. Antara kaum etnik yang berasal dari Indonesia ialah orang Minangkabau. Masjid Rata Sumatera Barat ialah masjid terbesar di Sumatera dan ianya menerapkan rekaan tradisional Minangkabau serta diinspirasikan oleh peristiwa Rasulullah meletakkan semula batu Hajaral Aswad. Masjid ini ialah pemenang pertandingan mereka kompleks agama yang harus mempunyai rekaan unik. Lebih dari 300 rekaan dihasilkan tetapi rekaan jurubina Rizal Muslimin diumumkan sebagai pemenang. Walaupun sudah dibina sejak tahun 2007, masjid ini masih belum siap sepenuhnya. Ini adalah kerana wang membina kompleks yang bakal menempatkan masjid, dewan masyarakat, bazaar perniagaan serta pusat penjagaan bayi ini terpaksa disalurkan kepada golongan yang lebih memerlukan akibat kejadian gempa besar yang sering melanda Sumatera Barat.

I think this is awesome. Rekaan tradisional digabungkan dengan kisah bersejarah agama Islam dalam sebuah bangunan yang ikonik. Tambah bagus pihak kerajaan tidak meneruskan pembinaan kompleks ini sebaliknya memberikan wang kepada rakyat yang menderita paska menerima ujian bencana dari Allah. You got to respect that! 





Laporan asal Skyscraper City

9 comments:

  1. ahhhhhhhhhhhhhhh!!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tips blogger blogspot untuk menginap di Hotel Murah di Jakarta dan informasi mengenai penginapan dan hotel murah di Jakarta. Judul ini cocok banget buat seseorang yang ingin menginap sewaktu bepergian karena hotel murah di jakarta belum mengerti hotel merupakan hotel murah di jakarta mari simak ulasan ini yang akan menyajikan kumpulan daftar hotel murah jakarta hotel murah di jakarta. bukan hanya Hotel Murah di Jakarta. Kualitas seperti hotel murah di jakarta, apa memang tempatnya yang kurang baik sehingga hotel murah di jakarta sangat luar biasa. Cara dan Tips memilih Hotel Murah Di Jakarta.Jangan hanya sekedar hotel murah, tapi perhatikan juga hotel murah di jakarta tersebut untuk menunjang semua kegiatan Anda di Hotel Murah di Jakarta - Kami siap memberikan informasi bagaimana cara mendapatkan penginapan dan hotel murah di jakarta lengkap 2014.

      Delete
  2. kalo hujan lebat, leh jadi pusat takungan sementara ni, great design~

    ReplyDelete
  3. cantiknya... harap jemaahnya juga ramai selain daripada kecantikan masjidnya

    ReplyDelete
  4. sex toy murah! klik pada link! pilih pilih!


    http://curium-cr.com/my-6257408

    ReplyDelete
  5. چنتيقڽ مسجد.هارڤ-هارڤ داڤت مڠيمارهكن لاڬي مسجد ترسبوت.

    ReplyDelete
  6. wah sekarang rumah kuno enak nya ga n .

    ReplyDelete
  7. cantik nian semoga jamaahnya juga banyak

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails