Wednesday, 3 December 2014

Serius Klasik - Gambar Buruh Kanak-Kanak Pada Awal Kurun Ke 20 Di Amerika (17 Gambar)


Sadis

Bruuh kanak-kanak kini tidak lagi boleh diterima masyarakat. Kanak-kanak perlu pergi ke sekolah bagi memastikan masa depan mereka cerah dan mempunyai peluang untuk keluar dari kemiskinan. Di Amerika Syarikat penggunaan buruh kanak-kanak dibenarkan sehingga 1938. Usaha mengharamkan penggunaan buruh kanak-kanak sudah bermula sejak 1900. Pada waktu tersebut hampir 2 Juta kanak-kanak diantara umur 5-10 tahun dipercayai dikerah untuk bekerja di sektor perlombongan dan perkilangan. Gambar-gambar di bawah diambil oleh Lewis Hein untuk digunakan sebagai bukti kekejaman yang berlaku terhadap buruh kanak-kanak. Kanak-kanak digunakan kerana mereka lebih murah dan dipaksa membantu keluarga. Di dalam lombong mereka lebih pantas bergerak kerana tidak terlalu tinggi. Di kilang tekstil pula mereka boleh merangkak ke dalam mesin untuk membersih datau membaiki mesin yang rosak. Ramai yang meninggal dunia dan cacat seumur hidup akibat kemalangan yang berlaku di tempat kerja. Usaha Lewis Hein dan National Child Labor Committee memastikan kanak-kanak Amerika Syarikat sekarang hampir 100% bebas dari menjadi abdi.

Sementara itu di Malaysia semua orang tahu ada kanak-kanak dipaksa mengumpuk "derma" untuk madrasah dan sekolah tahfiz. Jual kalender dan ubat sapu. Dari pagi ke malam mereka menjual produk dari meja ke meja. Satu Malaysia tahu. Menteripun tahu. Wartawan akhbar juga tahu tapi kenapa mereka masih diperhambakan? Ini ialah sesuatu yang memalukan negara. Ini membuktikan dari segi hak kanak-kanak, kita masih setanding Amerika Syarikat sekitar 1900. Menyedihkan!




Sumber Demilked

10 comments:

  1. bajingan betul siapa yang menghambakan kanak2 untuk mengumpuk derma. aku kalau budak2 ni datang kat meja mintak derma, aku tanya baik2 nama diorang, mana mak bapak diorang, tinggal kat mana, dah makan ke belum gitu. pastu sebelum bagi singgit, aku suruh diorang buat bunyi anjing atau babi dulu, berjalan macam itek atau lompat kangaru. puas aku dan anak2 ketawa baru aku campak duit tu kat muka diorang sambil jerit suroh berambus. itu saja cara nak ajar mereka - funaki

    ReplyDelete
    Replies
    1. errr... apa salah bebudak tu, yang patut kena hukum, orang yang menghambakna mereka. :)

      Delete
    2. Even apa ko tulis ni just tipu sebab kalau ko buat macam tuh dah pecah muka org sekeliling belasah, tapi untuk pikir nak buat macam tuh pun dh tunjuk hang ni seekor anjing pukimak lahanat. Sila bunuh diri untuk mengelakkan org macam hang terus membiak!

      Delete
    3. Oh Rozana

      Ketika senja telah berlalu dan bayang malam telah datang
      bayang2 jejaka bangla terus memburumu..
      jejaka bangla akan datang
      meninggalkan bisjut & royi yg tak akan terlupakan
      jejaka bangla kenangan masa laluku dengan'mu

      ketika bangla menjamah bisjut &royi
      dimanakah RM10K berada
      dimana RM10K
      terus ku bertanya tak kunjung jua jawapan
      apakah RM10K ini tlah tiada
      dimana RM10K yg dulu ada
      sekarang harus menunggu

      Bisjut & royi yg ku rasa
      dimanakah ia saat jejaka bangla mencari
      disini jejaka bangla terluka denganmu
      apakah aku masih bisa menahannya
      seperti RM10K yg tak bererti
      biarlah RM10K ini ku simpan

      Nak bisjut?
      Nak 10K?

      Delete
  2. benci aktiviti mengumpuk "derma". mengumpuk mengumpuk je kejenye hehe

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails