Wednesday, 24 December 2014

Serius Cool - Antonov AN 70 : Pesawat Kargo Dengan Enjin 56 Bilah Kipas (12 Gambar)


Blades!

Pesawat kargo ketenteraan banyak menggunakan enjin berkipas. Ini adalah kerana ianya jauh lebih murah untuk diselenggara dan tahan lebih lama berbanding enjin turbofan. Setiap enjin biasanya mempunyai 4-5 bilah kipas. Tetapi di Ukraine menggunakan 4-5 bilah pada setiap enjin adalah terlalu mainstream. Oleh itu pesawat Antonov An 70 mempunyai 56 bilah kipas, 14 kipas pada setiap enjin

Ini adalah kerana ia menggunakan enjin PROPFAN, gabungan teknologi turboprop dan turbofan. Di atas kertas enjin ini mampu memberikan kemampuan seperti enjin turbofan tetapi menggunakan minyak yang sedikit seperti enjin turboprop. Konfigurasi enjin propfan An 70 juga aneh dengan 8 bilah kipas pada bahagian hadapan dan 6 bilah kipas pada bahagian belakang yang berputang melawan arah sesama sendiri. Apabila dilihat dari hadapan ia mengingatkan kami kepada permainan kincir angin mainan kanak-kanak. Jadi mengapakan teknologi penjimatan minyak ini tidak digunakan dengan lebih meluas pada pesawat komersil seperti Boeing? Kerana bunyi yang dihasilkan oleh puluhan bilah kipas adalah lebih bising dari turboprop dan turbofan. Teknologi ini pernah diuji oleh Boeing untuk pesawat masa hadapan tetapi mereka merasakan enjin turbojet yang sedia ada sudah memandai dan mengimbangi keperluan komersil dan keselesaan penumpang dari bunyi bising.





Sumber Wikipedia

6 comments:

  1. Oh Rozana

    kau telah membuat jejaka bangla tersenyum
    Membuatnya tersenyum lebih dari bahagia
    Kau yang sudah menemaniku
    Saat ku membeli bisjut & royi

    Keberadaan jejaka bangla itu selalu membuatmu tersenyum
    Mereka sahabat sejati
    Kau menjadikan jejaka bangla lebih mengerti
    Bagaimana erti RM10K yang sebenarnya

    Bisjut & royi pun pasti ada
    Bisjut & royi akan terjual
    Di dua Pulau yang berbeda..
    Tetapi itu bukan masalah bagi jejaka bangla
    kerna mereka sedang mencari RM10K

    Nak bisjut?
    Nak 10K?

    ReplyDelete
  2. nyirap sial aku tgk post bodoh org cerdik nie..mnde da basi kot bisjut royi anjing kau tu..cari la idea lain klau nak sgt jd badut comment nie..

    ReplyDelete
    Replies
    1. biarla dia.. dia tak kacau puki mak kau pun.. ko nk marah sgt kenape????

      Delete
    2. macam dai main ngn mak ko sampai ko nak menyirap..stupid people

      Delete
  3. orang cerdik ni x habeh2 wat perangai mcm bangsat..jenis suke kne maki hamun...org da ckp sudah tu sudah la...ingat org hadap sgt ngan lawak kepala butoh rozana bisjut royi bangla kepala puki mak die...

    ReplyDelete
    Replies
    1. bro..kita sahabat :')

      Delete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails