Tuesday 19 June 2012

Serius Sadis - Rohingya di Burma Dan Apa Reaksi Kita? (12 Gambar)


Kasihan

Baru-baru ini permasalahan kaum Rohingya muncul kembali selepas lebih dua dekad senyap dari pandangan umum. Sekali lagi berita pembunuhhan dan keganasan kerjaan Myanmar terhadap warga Rohingya mendapat ruang di dada akhbar. Mereka diculik dan diseksa. Mayat mereka yang mati dibakar dan dihina. Mereka menjadi mangsa genosid kerana mereka dianggap pendatang dari luar.

Bagi mereka yang membesar pada awal 90an, genosid yang dilakukan oleh kerajaan Myanmar menjadi Cause Celebre di Malaysia. Kutipan amal dilakukan oleh media arus perdana dan setiap hari ada sahaja berita tentang bagaimana umat Islam Rohingya ditindas dipaparkan. Ketika solat jumaat pula pak imam tak henti-henti berdoa kepada Allah supaya menyelamatkan warga Islam Rohingya dari kekejaman tentera kerajaan Myanmar yang berugama Buddha. Semua pakat amin. Selepas itu solat hajat dilakukan. Berjujuran air mata imam ketika mendoakan keselamatan Rohingya dan kemusnahan kepada rejin junta Myanmar yang kafir lakhanat.

Selepas itu selama dua dekat kita lupakan mereka dan aku agak terkejut apabila mendapati masalah mereka masih belum selesai. Masyarakat Rohingya tidak diiktiraf sebagai rakyat di mata pemerintan Myanmar. Bagi mereka Rohingya hanyalah pendatang Bangladesh sungguhpun mereka sudah duduk di Myanmar selama berdekad lamanya. Mereka dintindas setaraf dengan pendatang tanpa izin. Mereka tidak mendapat sijil kelahiran dan seterusnya tidak layak pergi ke sekolah kerajaan dan menerima rawatan di hospital. Rohingya adalah bangsa "tanpa negara". Awal 90-an kita menerima kedatangan mereka atas dasar "islam harus bantu islam". Datanglah mereka secara pukal ke tan
ah air kita dengan harapan dapat memulakan hidup baru di negara saudara se Islam.

Malang bagi mereka kita tidak pernah menandatangani deklarasi PBB berkenaan pelarian pada tahun 1951. Ini bermakna pelarian genosid dari Myanmar ini mempunyai taraf yang sama dengan pendatang tanpa izin indo. It is ironic that they ran from Myanmar coz they are not treated as citizens only to receive the same treatment here. Terjun mulut buaya masuk mulut biawak. Beberapa tahun yang lalu ada dokumentarai PANORAMA BBC berkenaan nasib pelarian Rohingya di Malaysia. Salah seorang Rohingya yang ditemuramah mengatakan kehidupan beliau di Malaysia sangat sukar. Antara masalah yang di alami beliau ialah selalu kena pau dengan polis yang meminta wang perlindungan. Kalau tak bayar masuk jel kerana mereka adalah PATI. Menyedihkan juga dokumentari ini tetapi pihak media dan orang ramai sudah tak peduli pasal mereka. Kasihan pada Rohingya hanya pada permulaan sahaja. Lepas beberpa berjaya "diselamatkan" mereka dilupakan. Ramai yang melarikan diri mahu menjadi warga Malaysia. Ada yang dilahirkan disini dan fasih berbahasa Malaysia tapi tidak diterima menjadi rakyat kerana ketiadaan sijil beranak. Jadilah stateless refugee sehingga akhir hayat.

Kini the plight of the Rohingyan muncul kembali dalam media arus perdana. Reaksi tiada beza dari apa yang aku lihat 20 tahun yang lalu. Sekali lagi kita sebagai Melayu Muslim rasa marah apabila membaca berita ratusan "saudara" Islam kita dibunuh di Myanmar.. Facebook wall penuh dengan berita "Ya Allah selamatkan Rohingya" "Celakalah Kerajaan Myanmar" dan banyak lagi posting yang bernada marah.

Persoalannya adakah kita mampu melakukan yang lebih baik sekarang dari apa yang kita lakukan 20 tahun yang lalu. Adakah tahi ayam yang diberakkan akan panas kembali sementara dan kini dibiarkan menyejuk sebelum dipanaskan buat kali ketiga pada tahun 2032?

Bincangkan.

Gambar REUTERS/Damir Sagolj






43 comments:

  1. Replies
    1. aku lagi rela amik dorang utk kerja daripada indon bangsat.

      Delete
    2. TAEEE LU MALING BANGSAT

      Delete
  2. Balik2 palestin... tulah...

    ReplyDelete
  3. Aung Sun Suu Kyi kan baru menang pilihanraya, so no change whatsoever?

    ReplyDelete
  4. Humans can get away with anything in this world.

    But in the afterlife Allah akan tunjuk pada kita kenapa Dia dipanggil Yang Maha Adil..

    ReplyDelete
  5. -nak tolong salah, x tolong pun salah..mmg serba slah jadinya..kalo kite sbg manusia amik mereka scara pukal,ramai2 berbondong dtg sini, bagi diorang pasport sementara, adakah masalah mereka akan selesai,tapi msalah kita sbg rakyat malaysia?..jgn lupa kes rakyat aceh yg dpt perlindungan disini sblm aceh mndapat autonomi dri indon..

    -baik pati or bukan pati dr sepuluh negara yg low class dah berjuta2 kat malaysia, smpai tersekat rezeki org tempatan (bukak gerai haram, kuasai pasar borong, penuhi chow kit), tmbah ngan masalah sosial (merompak,rogol, mengemis,)segala bentuk subsidi yg hak rakyat sume depa sapu, baik dr segi kesihatan, petrol, pengangkutan,dah smpai mnyusahkn rakyat tempatan utk bernafas dibumi sndri..

    -but as a muslim kite wajib membantu sesama manusia lebih2 lagi yg sama akidah,tapi aku rase beban ni x patut ditanggung oleh malaysia sepenuhnya..oic kena main peranan, pak2 arab yg kaya gila unta mcm sial smpai nk bina menara trtinggi didunia, bina pulau buatan trbesar didunia, bid no plate mcm haram, dan mcm2 bnda2 yg membazir diorang buat, lebih elok mereka bntu warga yg tertindas ni..salurkan dana pada warga rohingya, sediakan penempatan yg selesa,sistem kesihatan yg baik, pendidikan dan sebagainya..pak arab duit byk mcm bulu unta tp asik pkirkan nafsu perut n bawah perut je..bile sume dah berlaku,barula kite ,malaysiasbg negara yg kaya dibawah naungan najib n rosmah bantu skit2 mane2 yg patut..

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku sokong statement ko bro.......

      Delete
    2. sultan2 melayu tu masuk sekali, jangan buat senyap je. sultan johor sultan johor

      Delete
    3. Agree with zargus2702. Good point.
      But the truth is OIC ni bkn reti nk buat ape2 pon bro.
      Terimalah hakikat bahawa kita semua hanya rakyat biasa yg tak ada kuasa utk buat ape2. Kang kalu berhimpun kena tangkap plk ye tak.

      Delete
  6. kena faham jugak yang aung san su kyi tu bukan rohingya buat apa dia nak bela rohingya tak pernah dia perjuangkan rohingya

    ReplyDelete
  7. mana statement inb4 'terima kasih kerajaan ameno berkat pimpinan 1najib' mu itu

    ReplyDelete
  8. Dimanakah Amerika yang konon katanya Polis Dunia...er, Myanmar banyak minyak x?

    ReplyDelete
  9. muslim di palestin,muslim di selatan thai,di myanmar,checnya,china,dan lain2...xkan malaysia je nak bantu semua ni???OIC pondan kena la bersatu rapatkan saf dan berjuang membantu muslim2 yg ditindas di seluruh dunia....kita x bersatu, tulah sebab muslim asyik ditindas je....malaysia indon pasal budaya pon nak gaduh...benda kecik2 je pun dah boleh buat kita berpecah.....kerajaan malaysia pon cam bapok penakut,asyik tunduk dgan negara lain,x boleh nak bertegas,nnti negara lain xnak melabur kat negara kita....

    ReplyDelete
  10. lagi 20 tahun PATI indon kat Malaysia akan claim mende yang sama ... confirm asal Indonesia, tp beranak pinak disini.. wei balik laaa.. sama macam ini kes... muka pun da conperm bangla.. balik bangla la dekat.. yg lari mai Malaysia buat apa, sikit punya jauh kaaa... Bangla lagi dekat.. pakistan ke..

    ReplyDelete
    Replies
    1. wei,dorang bkan org bangladesh...tu memang tanah dorang....myanmar ambik tanah dorang pastu halau dorang,hak dorang dinafikan diatas tanah sendri,dorang dibunuh dan diseksa...

      Delete
    2. woo bab tu aku tak tau, tp apasal lari ke Malaysia? g la bangla

      Delete
    3. Jangan kira woo bab yg kau tak tau je. Nak kira tak tau baik tak payah tulis.
      Buat homework sikit...apasal diorg tak pegi Bangladesh. Aku tolong kau sikit...masuk Bangla naik bot kena tembak. Boleh je nak pegi Bangladesh tapi susah. Sebab tu UN minta kesian Bangla, bagi la tumpang diorg walaupun tahu dah...nak layan Rohingya ni macam ^#%$%@...asal selamat sudah.
      Diorang bukan lari ke Malaysia semata-mata. Kat Thailand pun ramai. Kat Vietnam pun ada. Cuma selagi boleh lari jaga anak bini, ke mana pun sanggup. Tak payah susah2 nak tunjuk rasa meluat, kat diorng. Diorang duduk kat sini pun bukan seronok senang pun. Cuma kat sini, ramai orang Islam. Kalau nak jaga agama boleh harap lagi.

      Delete
    4. btl tu.... sbb bpecah belah la umat islam trus kena tindas.... ketua2 krajaan smua jd bapuk... akhir zaman dah sampai... umat islam akan berpecah kpd 73 kumpulan

      Delete
  11. Sesetengah mereka ni anak beranak kita juga. Buruh paksa yag dibawa dari Tanah Melayu, sepanjang WWII. Dibawak untuk bina death railways, dari Rangoon ke Bangkok. Since mereka muslim, lebih senang bagi mereka adapt dengan budaya muslim sana.

    death railways - gunakan 250,000 tenaga buruh.

    ReplyDelete
  12. pendapat aku tak penting, pendapat kerajaan myanmar lebih penting..adakah Aung san Su kyi boleh betulkan keadaan Rohingya ini ?

    ReplyDelete
  13. Kat Pasar Borong Selangor Seri Kembangan diorang da ambil alih almost semua lot2 niaga. Tak sure either digajikan atau apa tapi da macam tak best bila berurusan disana.. Cuma mengenangkan da saudara seagama buat tak tau je la. Tapi ada kalau ada cadangan to bring in more atas kononnya dasar kemanusiaan.. x tau la apa nak jadi nanti..

    Atau memang bangsa kita sendiri semua da jadi semakin malas dan mengharapakan orang luar yang melakukan kerja entah la...

    ReplyDelete
  14. "islam bantu islam".. no wonder lah PATI diberi kerakyatan oleh BN.... sebab kebanyakan pelarian ini adalah org islam... tapi mengenetepikan hak-hak se-negara yg non muslim...

    jahanam punya sistem...

    ReplyDelete
  15. Dh tiba masanya umat islam bersatu.

    ReplyDelete
  16. just becoz dia islam kita kena tolong,orang lain yg dkt dunia ni macam mana?kalau dia islam tak smestinya dia org baik,sama jugak kalau dia non muslim tak semestinya dia jahat.balik bangla la dok tempek negara orang !@#$%^&*()_

    ReplyDelete
    Replies
    1. back to u. just bcoz ko manusia, tak semestinya perangai ko tak macam binatang. can like that?
      the idea is, everyone tolong each other be whatever the reasons are. as a human, same race, same religion etc. kalo semua org tolong semua org, problem solve. bukan mcm kau yang selfish.

      dah di ajar dalam Islam pun, sentiasa sangka baik. arini ko tolong orang, esok2 mane tau kau pulak kene mintak tolong orang lain.

      itu guna nya promoting helping each other.

      Delete
  17. kalau dapat bantu apa salahnya... bantu la sekadar mana yg termampu... macam dulu orang bosnia dizalimi puak serb masa tu kerajaan bantu.

    blog oh awek bosnia

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuma masalahnya sesetengah orang fikir,Rohingya tu nampak sangat Bangla. Tak mau la..tak kira la apa salah tak salah. Rohingya = Bangla. Tak mau.Tak mau.
      Cuba kalau macam Bosnia..hahahaha...tak pernah aku dengar mana2 Meleis komplen.."kalau dibiarkan Bosnian di Malaysia, mereka akan menuntut hak ummah Meleis..." Padahal sebabnya sama je, ditindas di tempat sendiri. Ambooiii....mentang2 la Bosnian hansome n biutiful...

      Delete
  18. oh, aku ingatkan malaysia ada join sekali perjanjian UNHCR tu, rupa2nya takde.

    aku ada kenal satu family muslim dari myanmar, muka memang macam bangla pun.. datang malaysia, anak2 semua skolah malaysia, bapaknya kerja doktor. dah lebih kurang 10 tahun duduk malaysia, pindah australia pulak.

    aku tengok family ni senang2 je lompat2 negara, jadi aku ingat kat malaysia pun boleh pakai dokumen UNHCR tu...

    ReplyDelete
  19. oh ada ke kes cam ni?
    TV3 xde cite pun... (sibuk poltik)
    Metro xde cite pun.. (sibuk kes org mati, janda & sex)
    Camne org nak tau?

    ReplyDelete
  20. kite sepatut nyer mencontohi sahabat2 nabi kite kt madinah dulu...

    ReplyDelete
  21. jangan hanya menempelak mengatakan kerajaan tak buat ape2. bantuan kerajaan dah berikan masa mula2 diorg ni ditindas dan diorg cube berhijrah naik sampan/bot/tongkang macam sekarang ni. negara2 jiran lain straight tembak bot diorg tak bagi diorg turun. kita ni terima diorg (bilangan berpuluh ribu) walaupun kita tak recognise pelarian.

    (kenapa kita tak sign tu cerita lain, tapi one of the reasons sebab pelarian akan menyebabkan banyak masalah pd masa akan dtg..).

    diorg yg dapat landing di Msia ni diberi satu dokumen UN yg membezakan diorg dari PATI. so sepatutnya diorg takde problem macam yg dialami oleh PATI sbb dilindungi dgn dokumen tu. diorg diberi penjagaan (makan minum, penempatan dan edukesyen) tapi malang jugak sbb sebahagian diorg ni pon sama pemalas dan banyak anak.. pastu banyak dah bergerak ke mana2 dalam Msia ni..

    anyway, aku rase bantuan kita bagi ok dah. cuma pelaksanaan kurang sbb kita menerima diorg secara mengejut dan tak dirancang..

    bagi aku yg noob ni, kita boleh tempatkan diorg kat satu kawasan perumahan/flat, bukak sekolah, bukak kedai2, bukak kilang, bg diorg kerja kilang, bg minimum wage dan limitkan kebebasan diorg (sama mcm pelarian lain). at least diorg dapat perlindungan, dapat kerja (takde la dok melepak buat anak je), dapat edukesyen, dapat hidup macam orang lain, cuma kebebasan tu limited sket la. pastu secara tak langsung kita dapat gunakan tenaga diorg dengan meningkatkan ekonomi negara.

    ReplyDelete
  22. salah satu sbb kenapa gomen x leh nk bantu lebih2 kpd org rohingya adalah krn dorang xde dokumen yg mengesahkan kewarganegaraan mrk... disebabkan dorang x diiktiraf sbg warga myanmar, maka mrk tiada dokumen pengenalan diri... btw, aku lebih rela diorang ni bekerja di sektor2 perkilangan drpd bg Buddha Myanmar yg keje diorang muslim, 2nd muslim & 3rd coz they are muslims. Yg rakyat myanmar berdaftar ni kat tempat aku tiap2 minggu gaduh, mabuk & bunuh... kaco awek tempatan plak, mmg lunyai la kena tibai...

    ReplyDelete
  23. geram betul aku ngan myanmar!!!! kalao aku hantar je askar2 ke sana

    ReplyDelete
  24. Pepatah Melayu berkata: buat baik berpada2, kelak orang Rohingya ni kamu semua fikir siapa? Meraka set Bangla, pakistan,india...bagi betis nak peha. Dah diselamatkan dari laut sekarang 40000 nak rumah, nak kerja,anak ramai2 nak sekolah free. 20 tahun akan dtg nak jadi menteri. Kamu semua nak bagi mereka kerja kat sini? Apa dia boleh buat? Bagi datu tauke cina pun dia tak mau...dahld malas, pengotor, suka buat kacau dan auta lebih. Pantang nampak perempuan...jalan ramai2 rogol org tempatan. Sebenarnya ramai budak Melayu dari kampung dtg KL,Selangor nak cari kerja dan sanggup kerja kat restoran,petrol stesen etc...tapi aku tak faham kenapa orgbisnes tamak nak upah gaji murah kat PATI ni.PATI memang boleh upah murah...tapi belum tentu rajin...terutamanya set bangla ni...auta saja

    ReplyDelete
  25. Aku sebenarnya kesian tengok budak2 kampung dtg cari kerja kat sini...belajar sampai form 3, adik beradik ramai, bila banjir...rumah family pun ranap.Tapi aku rasa gembira mereka ni gigih juga nak kerja kat KL ni walaupun gaji tak sampai seribu, duduk di flat sama floor dgn bangla dan indon, sewa ramai2 pula tu, bila aku tengok mereka kerja di Petronas dan selalu kena ejek,dihina dan yg cantik dikacau dek Bangla bangsat lagi pengotor...darah aku rasa menyirap lihat anak2 bangsa aku diperkotak-katik macam ini. Yang masih aku tak faham kenapa ada juga bangsa Melayu yg bodoh dan tak pernah rasa susah ni suka-suka nak susukan kera dihutan tapi anak dirumah mati kelaparan. Bukalah mata wahai Melayu yang BODOH di luar sana

    ReplyDelete
  26. Aku sebenarnya kesian tengok budak2 kampung dtg cari kerja kat sini...belajar sampai form 3, adik beradik ramai, bila banjir...rumah family pun ranap.Tapi aku rasa gembira mereka ni gigih juga nak kerja kat KL ni walaupun gaji tak sampai seribu, duduk di flat sama floor dgn bangla dan indon, sewa ramai2 pula tu, bila aku tengok mereka kerja di Petronas dan selalu kena ejek,dihina dan yg cantik dikacau dek Bangla bangsat lagi pengotor...darah aku rasa menyirap lihat anak2 bangsa aku diperkotak-katik macam ini. Yang masih aku tak faham kenapa ada juga bangsa Melayu yg bodoh dan tak pernah rasa susah ni suka-suka nak susukan kera dihutan tapi anak dirumah mati kelaparan. Bukalah mata wahai Melayu yang BODOH di luar sana

    ReplyDelete
  27. Lagi satu perkara yang menyedihkan hari ini, Richard Towle, wakil refugee unhcr PAKSA Malaysia suruh tandatangan perjanjian Refugee UN, lepas tu heboh satu dunia kata Malaysia jahat dan PAKSA kerajaan kita bagi org pendatang 10000 Rohingya ni kerja. Padahal...20000 orang Malaysia baru kena buang kerja dengan MAS semalam, dan statistik pendidikan tinggi kita ada hampir 80000 graduan tidak dapat pekerjaan...kebanyakan graduan UiTM

    ReplyDelete
  28. Lagi satu perkara yang menyedihkan hari ini, Richard Towle, wakil refugee unhcr PAKSA Malaysia suruh tandatangan perjanjian Refugee UN, lepas tu heboh satu dunia kata Malaysia jahat dan PAKSA kerajaan kita bagi org pendatang 10000 Rohingya ni kerja. Padahal...20000 orang Malaysia baru kena buang kerja dengan MAS semalam, dan statistik pendidikan tinggi kita ada hampir 80000 graduan tidak dapat pekerjaan...kebanyakan graduan UiTM

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails