Tuesday 19 June 2012

Serius Cool - Muzium Papan Tanda Amerika (12 Gambar)


Awesome

Antara rancangan kegemaran aku lately ialah American Pickers dan King of Restoration. Aku notice dalam rancangan ini dioran suka menyelamatkan papan tanda antik. Papan tanda antik ini diselamatkan kerana ianya dianggap warisan budaya Amerika atau lebih dikenali sebagai AMERICANA. I have to admit sejak menonton dua siri TV ini akupun mula aprreciate kecantikan papan tanda lama yang kebanyakkanya dicat tangan dan diperbuat dari porselin. Awesome.

Google punya Google aku terjumpa pula Muzium Papan Tanda Amerika. Ianya diusahakan oleh Tod Swormstedt, seorang peminat tegar dan pengumpul papan tanda lama. Sejak mula dibuka pada tahun 2005 muzium ini sudah mempamerkan 4000 artifak. Tanggal 23 Jun hadapan
American Sign Museum akan dibuka di lokasi terbarunya di Cincinati.Tiket masuk beharga USD15 seorang. Sounds like a good deal

Aku tetiba rasa nak buka muzium papan tanda Malaysia pasal aku rasa papan-papan tanda Malaysia zaman sebelum dan paska kemerdekaan sangat cantik. Dulu ada art dalam penghasilan papan tanda. Lately not anymore. Typografi kelaut dan papan tanda nampak cheapo. Such a shame really.






Laporan asal SignMuseum

7 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails