Wednesday, 8 October 2014

Serius Fakta - Mengapa Kesemua Bayi Di Finland Tidur Di Dalam Kotak Kadbod? (12 Gambar)


Cute!

Di Finland adalah tradisi bagi bayi yang baru lahir untuk tidur di dalam kotak kadbod. Mengapakah amalam ini wujud? Jawapannya menarik dan bakal membuatkan anda tersenyum. Program pemberian kotak berisi barangan bayi merangkap katil pertama bayi bermula pada tahun 1938 bagi mengurangkan kadar kematian bayi yang pada ketika itu mencecah 64 kematian setiap 1000 kelahiran. Kerajaan Finland merasakan jika ibu bapa diberikan hadiah pakaian, lampin, produk bayi. baju sejuk, sarung kaki dan tangan bayi mereka akan mempunyai kebarangkalian lebih tinggi untuk hidup. Pada awalnya hanya golongan miskin diberikan bantuan ini tetapi pada tahun 1949 bantuan first baby kit ini diberikan kepada semua ibu bapa baru.

Untuk menerima bantuan ini seorang ibu hanya perlu mendaftar kehamilan mereka sebelum kandungan mencecah 4 bulan. Klinik kerajaan kemudian akan memberikan kesemua keperluan asas di atas secara percuma. Kotak yang diberikan kemudian digunakan sebagai baby cot pertama si comel dan simbolik setiap bayi Finland dilahirkan setaraf dan wajib tidur sekurang-kurangnya sekali seumur hidup. Hasilnya kadar kematian bayi di Finland kini masih antara yang terendah di dunia. Program kotak tempat tidur ini masih diteruskan sehingga sekarang. Awesome!




Sumber Austere

17 comments:

  1. First kotak..!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. sakai kotak ko ni..

      Delete
    2. Fisrt lah!!

      Delete
    3. This comment has been removed by the author.

      Delete
    4. Jual produk anda di Arena Niaga.
      Jika anda ingin pasarkan produk anda secara meluas di seluruh malaysia iklankan di Arena Niaga.

      Klik sini ---> Post iklan baru
      Homepage ---> http://arenaniaga.com

      Sekian,
      Arena Niaga

      Delete
  2. bestyer tidurrrrr...

    ReplyDelete
  3. tak ada ke yg nak kutuk kerajaan sebab tak bagi kotak?

    ReplyDelete
  4. kerajaan malaysia bila nak tiru?

    ReplyDelete
    Replies
    1. bishplis, kalau kasi pun org msia takdenye nak kasi anak tido dalam kotak. lagi rela beli katil ikea

      Delete
  5. ini sangat kotak ini

    ReplyDelete
  6. Jom letak iklan di tapakiklan.com ... tapak pengiklanan terbaik di Malaysia

    ---> http://tapakiklan.com
    ---> http://tapakiklan.com
    ---> http://tapakiklan.com

    JOM ... JOM ... JOM ... klik link atas ni

    ReplyDelete
  7. Keunikan baby di Finland dengan meletakkan baby di dalam kotak tapi di Malaysia kalau letak dalam kotak tu kira dah letak kat surau dan masjid le..lengkap dengan baju dan susu kot..

    ReplyDelete
  8. sementara di malaysia ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ....kau tidur dalam kotak!!

      Delete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails