Friday 26 December 2014

Serius Cool - Lechon : Makanan Tradisional Pagi Krismas di Filipina (12 Gambar)


Sedapnyew

Di pagi hari raya adalah kebiasaan untuk makan rendang dan ketupat. Ini adalah dua makanan tradisional orang melayu di hari raya. Di Filipina mereka ada Lechon yang dimakan di pagi Krismas. Lechon ialah anak khinzir yang disalai sepenuhnya sehingga rangup. Pada awalnya makanan ini dibawa oleh penjajah Sepanyol. Kini ia dimakan setiap pagi Krismas bagi meraikan hari paling gembira penganut Katolik Filipina. Menarik melihat Lechon yang sudah dimasak dipamerkan di tepi gerai seperti lemang di tepi jalan ketika hampir hari raya. Setiap negara mempunyai makanan unik. 



Sumber Lechon

13 comments:

  1. ni gambar masa obe pegi lawat Filipina ke??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh Rozana

      Entah kumulai dari mana
      Semua bisjut & royi begitu saja
      Engkau datang dengan seribu alasan
      Membuatku jejaka bangla bingung

      Saat engkau mengenangkan jejaka bangla
      Aku berusaha mencari bisjut & royi
      Karena jejaka bangla menghargaimu
      Walaupun dibalik senyummu tersimpan RM10K

      Mungkin bangla tak seperti yang kau inginkan
      Membuat bisjut seperti royi
      Tapi itu yang membuatku tau
      Bahwa RM10K disitu
      Pantas saja engkau selalu menanyakan

      "Nak bisjut? Nak 10K?

      Delete
  2. Makana??? Makana? ko tulis 'MAKANA'?

    Menatang lanjiaou apa tu obe???!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau obe nak kena saman, dia boleh cakap mungkin dia maksudkan benda lain, so tak ada unsur direct ke sesuatu..kira macam alibi dia jugak la kalau orang tuduh ape yang dia taip ade unsur fitnah ke ape ke. at least dia salah tulis bukti dia mungkin maksudkan benda lain..

      Delete
    2. dia boleh cakap mungkin dia maksudkan benda lain,kalau obe nak kena saman,at least dia salah tulis bukti dia mungkin maksudkan benda lain..so tak ada unsur direct ke sesuatu..kira macam alibi dia jugak la kalau orang tuduh ape yang dia taip ade unsur fitnah ke ape ke.

      Delete
    3. so tak ada unsur direct ke sesuatu..kira macam alibi dia jugak la kalau orang tuduh ape yang dia taip ade unsur fitnah ke ape ke.at least dia salah tulis bukti dia mungkin maksudkan benda lain..dia boleh cakap mungkin dia maksudkan benda lain, kalau obe nak kena saman,

      Delete
  3. sian pulak tengok babi tu kene rodok dr mulut sampai dubur.. demi perut manusia..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama macam lembu kat sini, Kalau tengok gitu je, rasa kesian jugak. Nanti kaki dia kena kerat, perut kena kerat, kote dia buat sup, ekor racik kecik-kecik. Demi perut manusia jugak.

      Delete
  4. woohooo....yg terbaik dr Filipina.....alamat pupus la sepsis khinzir kt sna....

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak. Macam ayam telur la. Ada orang bela ayam untuk telur. Ada la dia budget berapa telur, berapa nak jadi anak ayam. Camtu kat sana, berapa anak babi nak makan dengan yg nak bagi biar besar, dah budget dah. Kepada babi yg nak komen tunjuk pandai kat aku, babi la korang.

      Delete
  5. macam ke orang sini bakar lemang la level dia

    ReplyDelete
  6. Awalnya aku hanya mencoba main togel akibat adanya hutang yang sangat banyak dan akhirnya aku buka internet mencari aki yang bisa membantu orang akhirnya di situ lah ak bisa meliat nmor nya AKI NAWE terus aku berpikir aku harus hubungi AKI NAWE meskipun itu dilarang agama ,apa boleh buat nasip sudah jadi bubur,dan akhirnya aku menemukan seorang aki.ternyata alhamdulillah AKI NAWE bisa membantu saya juga dan aku dapat mengubah hidup yang jauh lebih baik berkat bantuan AKI NAWE dgn waktu yang singkat aku sudah membuktikan namanya keajaiban satu hari bisa merubah hidup ,kita yang penting kita tdk boleh putus hasa dan harus berusaha insya allah kita pasti meliat hasil nya sendiri. siapa tau anda berminat silakan hubungi AKI NAWE Di Nmr 085--->"218--->"379--->''259'

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails