Wednesday 24 July 2013

Serius - Lukisan - Lukisan Oleh Adolf Hitler (13 Gambar)


Artdolf


Di awal hayatnya, Adolf Hitler mahu menjadi seorang artis. Pada tahun 1907 beliau menghantar beberapa karya beliau ke Academy Of Fine Arts Vienna dengan harapan beliau akan diberi tempat oleh belajar di sana. Permohonan beliau ditolak. Pada tahun 1908 beliau mencuba sekali lagi tetapi kali ini juga beliau gagal. Professor di Academy of Fine Arts Vienna menyarankan Hilter untuk mencuba jurusan senibina beliau tidak layak kerana keputusan akademik yang tidak mencukupi. Selepas kegagalan ini Hitler hidup di Vienna sebagai seorang gelandangan. Para pengkaji sejarah percaya sekiranya Hitler diterima masuk, pemusnahan etnik di Eropah mungkin tidak akan berlaku. Oleh sebab ini juga selepas Hitler menjadi Fuhrer, beliau memusnahkan lukisan "modern art" yang ada kerana beliau masih butthurt lukisan realistik beliau di bawah dikatakan "tidak cukup bagus". Sepanjang hayat beliau Hitler menghasilkan 723 karya seni berupa catan air dan lakaran. Ada yang dirampas tentera Amerika paska Perang Dunia Kedua dan sehingga kini tidak pernah ditayangkan kepada umum. Karya yang tidak dirampas dilelong pada harga ratusan ribu dillar. Kesemua hasil kerja beliau yang dianggap tidak cukup bagus oleh Academy of Fine Arts kini menjadi buruan pengumpul memoribilia Reich Ketiga. Apa pendapat anda? Adakah Hitler berbakat? 




Laporan asal So Bad So Good dan Telegraph


21 comments:

  1. kalau ikut mata aku yg xpandai sangat bab2 seni ni,,boleh tahan gak lukisan bro hitler ni..maybe..dari lukisan dia..nampak mcm dia sukakan ketenangan n kedamaian..pendapat aku laa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. pendapat aku pon same....tp pendapat artis sebenar mungkin lukisan2 beliau mcm piece of shit...

      Delete
    2. sama la mata ni bukan mata orang seni , tapi boleh tahankan. kalau dia masuk academy tu myb kita tak kenal hitler tu kot

      Delete
    3. same r..aku kata cantik gmbr ni

      Delete
  2. 元祖白いたいやきの「尾長屋」です!焼きたての白いタイヤキをどうぞ!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Taiyaki? Kono post wa tabemono no monogatari ja nai yo...

      Delete
    2. arigato watoshiba aginamoto

      Delete
  3. dayyum... style lukisan dia mmg awesome n looks modern if you compare with other existing paintings during that time... kira minda dia ni menjangkau masa org sezaman dgn dia, sayang sekali hasil seni dia tidak dihargai oleh artists zaman tu, mmg sayang sekali... friggin talented, how tragic

    ReplyDelete
  4. Wajarlah kalau Hitler jadi "maniac", dia merasa tidak pernah dihargai!

    ReplyDelete
  5. Orang jepun komen! Banzaiioo

    ReplyDelete
  6. second last macam stroke Picasso

    ReplyDelete
  7. boleh tahan kalau bagi homeless, kalau dia dapat masuk art academy tu confirm lagi cantik kot.

    ReplyDelete
  8. perangai ganas..tapi dlm hati ada taman rupenyer

    ReplyDelete
  9. Cantik je lukisan dia. Em.. X silap aku hitler kena rejek sebab pensyarah tu komen pasal lukisan org hitler yg x ikut proportion. Inilah dikatakan takdir. Hitler x dapat jadi pelukis tapi jadi org yg melukis sejarah dunia.

    ReplyDelete
  10. salam, sangat best sebenarnya kaji tentang sejarah hitler ni, menurut sumber dari seorang sahabat saya yg belajar kat vienna, hitler sgt terror melukis dgn melihat, tapi die tak terror melukis dgn menggunakan imaginasi, thats why die tak diterima blajar kat situ. yeaahh!! vienna its a coolest place ever antara europe country yg saya penah pegi..

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails