Wednesday 24 July 2013

Serius Cool - Hazreen Shaik Daud : Trangender Pertama Di Dalam Politik Malaysia


Good

Golongan Trangender sering dipandang serong oleh majoriti masyarakat di Malaysia. Kerana pandangan serong ini mereka tidak diambil bekerja. Apabila tidak dapat bekerja mereka terpaksa menjadi sex workers. Jadi nasib menyebelahi Hazreen Shaik Daud yang dilantik menjadi setiausaha politik kepada ahli dewan negeri Tanjung Bungah Teh Yee Cheau. Perlantikan beliau dianggap sebuah pencapaian bersejarah di dalam sejarah politik negara kerana umum kita ketahui isu trangender ini sensitif dikalangan majoriti rakyat Malaysia. Bagi kami jantina seseorang itu tidak penting. Yang penting kemampuan dan kelayakkan. All the best Hazreen Shaik Daud. Hapuskan stereotaip yang ada!

IN B4 "bigoted comments"




48 comments:

  1. suara tu mmg x bleh nk diubah walau mekap dia tebal 10 inci

    ReplyDelete
  2. Aku harap pemilihan hazreen dibuat berdasarkan kelayakan beliau bukan sebab nk jadi trendsetter amik transgender berkerja. Jika transgender xmau didiskriminasi sebab jantina mereka, sama juga keadaannya golongan ini diambil berkerja sebab nak tunjuk charity.

    Be professional.

    ReplyDelete
  3. mmmm... mindset? nie bukan isu mindset dah oi.. ini dh isu akidah

    ReplyDelete
  4. Nak ubah? Ko pun xnak ubah diri sendri mengikut tuntutan agame... alasan nye konon x mntak jd mcm tu. Soal naluri tu x kisah la. Tp lelaki ttp lelaki.. kenaoe nk 'ubah' jd pompuan. DaP nk tunjuk die support.. konon himan right. Hes muslim and how about hes akidah rights?

    ReplyDelete
    Replies
    1. sejak bila dap kesah akidah umat islam ?

      Delete
  5. DUNIA DAH NAK KIAMAT MMG MACAM NI.

    ReplyDelete
  6. Nanti dia ni mati siapa nk mandikan mayat dia sbg laki ke pompuan? Obe, ni bkn pemilihan profesional. Tapi ini berbeza ng akidah. Klo xkisah gender, jgn marah kalo anak ko jadi maknyah nanti...

    ReplyDelete
  7. dari perkara kecil yang kita anggap enteng yang bakal memusnahkan kita. anda islam? anda akan faham.

    ReplyDelete
  8. as long as dia tak ngurat laki aku..eh aku mana ada laki..hua hua hua...

    ReplyDelete
  9. When Obe fight for something... Die akan tutup ruang komen pada anon... Bagus la tu... Maybe ko nak dapatkan maklumat2 berguna dari ruang komen ni kan... Dan bukannya komen2 mengarut yg biasanya bersepah.

    Ok Obe... Ni opinion dari aku.. Memang jantina seseorang itu tidak penting. Yang penting adalah kemampuan dan kelayakkan. Dalam bab professional in industries and business administration, yg tu aku setuju..

    Tapi dalam agama (islam), transgender adalah masalah Akidah.. Kenapa masalah Akidah, sebab jantina itu adalah Qadaq dan Qadar, sesuatu yg tuhan bagi tanpa kita boleh pilih dan ubah. Islam tak nafikan bahawa ada lelaki lembut.. Dan hak mereka islam jaga sebagai seorang islam dan sebagai seorang lelaki. Tapi bila kita bercerita mengenai tukar jantina, ini bertentangan dgn hukum syara'... Islam tidak berkompromi dgn sikap lelaki yg menukar/mengaku menjadi perempuan sama ada dari perbuatan (tingkah-laku) mahupun pengakuan (emosi) mereka. Perbuatan menukar jantina ni yang kita harus "sikapi", sama ada dgn teguran mahupun hukuman..

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Dan kita kena ingat juga...

      Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah kepadaKu. [Az-Zariyat(51):56]

      Tak ada masalah jadi lembut, tapi sangat bermasalah bila lelaki mengubah diri dia jadi perempuan. Yg dihukum adalah yg berubah jadi perempuan, bukan yg lembut tapi dia sedar diri dia lelaki. Faham??

      Sepatutnya reality yg tunduk pada Islam, bukan Islam tunduk pada reality..

      Delete
    3. sejak bila Allah ciptakan lelaki lembut ?

      Delete
    4. susah la kalau nk slhkn tuhan je saudara Farid Bahar..dalam hidup, tuhan bagi kita bnyk pilihan..means slh lelaki tu la kalau dye jd lembut..xpayah nk argue psl maybe life dye tekan dye smpi jd lembut..bnyk lagi hamba Allah yg merasa kehidupan lagi seksa dr lelaki lembut tu.

      Delete
  10. Akan datang ada transgender yang jadik wakil rakyat, ADUN, ahli parlimen. Akhirnya homo dan lisbo akan di halalkan. Seterusnya sejantina leh kawin.

    ReplyDelete
  11. ya Allah , berilah balasan yg setimpal kepada mereka yang membelakangi KAU. amin~

    ReplyDelete
  12. allah akan jatuh kan bala kat malaysia. macam sejarah nabi lut.

    ReplyDelete
  13. Ini cuma mengalakkan transgender bercambah sebab mereka sudah yakin tidak kehilangan sumber pencarian. Dah tau transgender susah nak cari kerja, kenapa buat surgery transgender. Bahlol punya manusia.

    Farid Bahar: Kenapa kau nak persoal hukum Maha Pencipta. Dalam Islam kan sudah jelas.
    Daripada Ibn Anas r.a berkata Rasulullah SAW melaknat mereka yang menyerupai wanita daripada kalangan lelaki dan mereka yang menyerupai lelaki daripada kalangan wanita (HR al Bukhari)
    Daripada Abi Hurairah r.a berkata :Rasulullah SAW telah melaknat orang lelaki yang memakai pakaian perempuan dan perempuan yang memakai pakaian lelaki. (HR Abu Daud)

    ReplyDelete
    Replies
    1. aku sangat setuju ngan komen nih. Dah kata naluri lembut, biarkanlah. Allah bagi 'hadiah istimewa' tu. jangan sampai tukar jantina.Nak pakai macam perempuan. Nak bersolek macam perempuan. nak kate bigot ke ape ke, biarlah. Kalau rase sayang Agama Islam, jangan sokong benda2 rosakkan akidah macam nih.

      Delete
  14. Haha, bila tak setuju dengan satu pendapat je terus dilabel bigot.

    ReplyDelete
  15. ingatlah2 la ye kepada sesiapa yang menyokong orang yang dilaknat oleh Rasulullah SAW.

    ReplyDelete
    Replies
    1. bro, dilaknat oleh Allah S.W.T. Rasulullah SAW pula x mengaku umatnye

      Delete
  16. HIDUP DAP!! HIDUP PAS!! HIDUP PKR!! BERSAMA AGUNGKAN LGBT!!

    ReplyDelete
  17. Aku percaya benda ni nurture bukan nature, berapa banyak yang jadi homo lepas dianiaya/raba/liwat etc. yang perempuan cth nya kena tipu dengan laki terus bercinta dgn perempuan.

    ReplyDelete
  18. rugi o tukar jantina~ hidup di dunia hanya sementara, kenapa nak tukar semua kerana hidup yang lagi tinggal 20-40 tahun ni ?
    kalau esok lusa Allah bagi hidayah (Allah maha berkehendak) macam mana ? nak cari mana angry bird yang dah dipotong tu ?

    "last but not least~ suara beb, suara, kasi training la~~~ AAARRRGHHHHHHHH"

    ReplyDelete
  19. minta dijauhkan anak2 ku jd seperti ini...

    ReplyDelete
  20. banyak pulak yg pandai agama kt atas ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang yang paling bodoh dlm agama pon akan tahu ini salah dan berdosa... jika tidak mahu menentang pekara ini.. jgn pula sokong

      Delete
    2. orang bodoh adalah orang yang x mahu menerima pandangan atau nasihat orang lain ye.

      Delete
  21. Orang melayu bila bercakap pasal agama, semua nak dihumban dalam neraka

    ReplyDelete
  22. la.. dah dosa tu mesti la masuk neraka.. ko kafir ke Guest 12345?????

    ReplyDelete
    Replies
    1. Orang melayu bila bercakap pasal agama, semua nak dikafirkan

      Delete
    2. moga diberi petunjuk pada umatnya yang leka dan suka melaga laga sesama islam..ameenn..

      Delete
  23. stop cakap soal akidah kalau kat malaysia perempuan tak bertudung pun kita open je.

    bila isu transgender, kita pakat ramai-ramai cakap isu akidah.

    tapi perempuan yang kerja free hair, no one bising.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehehe

      habis tu yg berbakul-bakul sumpahan dicampak ke rosmah tu isu ape aa?

      Delete
    2. dier mungkin jenis yg buat2 tau tp xnk amik tau..sedih!

      Delete
  24. sedangkan memakai perhiasan dan pakaian dari jantina berlawanan adalah dilarang apatah lagi menukar terus jantina?

    apa yg ko perjuangkan bro obe?
    kesamarataan gender ke hak pertukaran gender?
    hukum islam dicampak ke mana?

    ReplyDelete
  25. rasanya xperlu tunding jari mahupun marah pada obe sorng..admin blogserious ni mesti lebih dari sorang kn..doakan mereka diberi petunjuk sudahlah, kita ni hambanya shj, xlayak nk hukum org lain..brdoa mohon pd Allah swt jauh berjuta2 kali lebih mujarab daripada mengherdik mencaci dan sekutunya..anda islam, anda mesti tahu bukan

    ReplyDelete
  26. kenapa bila bab lgbt ni mintak doa je tp bila bab politik boleh plak ajak berdemonstarsi bagai? lemah betul umat islam malaysia skrg... BN & PKR sama je! nauzubillahimin zalik, jangan pandang ringan perkara ni, bila dah jadi pada keluarga atau anak sendiri baru nk sedar...

    ReplyDelete
  27. kepala hangguk kau ubah pemikiran..bab ni aku mmg x sokong lgsg..kau bangang ke ape?dh kau tu tukar jantina mmg dah HARAM!mmg ttp HARAM la..nk ubah ape lg?mana mak bapak dia?ke mak bapak dia pn sokong jgk dia jd mcm tu?

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails