Friday 27 July 2012

Serius Cool - St John's : Gereja Unik Di Minnesota (9 Gambar)


Gereja time.

Di Blogserius kami menghargai good archictechture terutamanya binaan keagamaan seperti Masjid dan Gereja. Kenapa? Kerana bangunan yang digunakan untuk tujuan keagamaan jarang berubah dari rekaan tradisional mereka. Sebelum ini kami paparkan Masjid Al Irsyad di Indonesia yang unik. Hari ini mari lihat Gereja Katolik St John di Minnesota. Ianya merupakan gereja moden yang bertanggungjawab membawa perubahan kepada rekabentuk gereja dunia. Ianya dibina pada tahun 1961 dan direka oleh arkitek terkenal Marcel Breur. Ia dibina sepenuhnya menggunakan casted concrete dan langsung tidak kelihatan seperti sebuah gereja katolik yang biasa kita lihat. Cool stuff.





Laporan asal ArchDaily

12 comments:

  1. encik obey.. bulan posa skang bro.. ltak le crite laen selen mende nie.. aduii...

    ReplyDelete
    Replies
    1. senibina bangunan cerita di bulan puasa. Apa yg tak kenanya? Ke kau nak kata pasal ni gereja? La. Tak boleh cerita di bulan puasa ke? "Susahnya agama korang" kata non-Muslim.

      Delete
    2. tergugat eh iman ko ennkec @ ke tegok pic churh terus bleh murtad eh?? masalah betol lah ngan meleis muslim nih....

      Delete
    3. mr gugaga... bukan psal senibina bangunan yg jadik msalah.. tp skang kn bulan puasa... its a good time/month to islamic people utk mnyebarkan dakwah.. lg btambah2 phala.. better ltak snibina lain selen nie.. bkn nye nk ckap sal isu perkauman ke cik guguga... ape daaaa..

      mr matdats.. iman x tgugat pn bro.. x murtad pn bro tgk pic nie.. but btter post bout somthing tat not related to others religion.. means respect to bulan puasa tats all.. ko x yah la nk hentam2 org pn membabi buta..pk dlu ape aku cakap nie..lol

      Delete
    4. sunnah kalau kita baca surah KULYA-AYYUHAL-KAFIRUN jika kita tengok tanda salib atau church dan baca surah KUL-HUWALLAH-HU-AHAD jika kita terpandang kuil atau tokong agama lain. bila nampak masjid plak kita SELAWAT NABI. insyaALLAH ada pahala di situ. selamat beramal.

      Delete
    5. Guguga, setakat tengok gambar je rasanya tak de masalah, masa saya study dulu, hari hari kena melintas depan gereja ni, malah dalam bulan puasa. Syukur tidak menggugat keimanan langsung.

      Delete
  2. st anne di bukit mertajam pun lbh kurg nih...

    ReplyDelete
  3. bandar tempat aku buat degree dulu, ingatkan biasa je sebab dah selalu tengok, rupanya di kira sebagai unik juga rupanya.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails