Friday 27 April 2012

Serius Indo - Kehidupan Pelombong Emas Haram Indonesia (10 Gambar)


Kasi pagi makan aurum....

Selamat datang ke Poboya Sulawesei Tengah. Disini terdapat sebuah lombong emas yang dijalankan secara haram oleh penduduk setempat. Kenapa haram? Pasal tak dapat permit macam penganjur BERSIH 3.0. Haramlah ia! Disinilah penduduk setempat mencari rezeki untuk menanggung perbelanjaan keluarga. Kerana Poboya ialah sebuah lombong emas haram, teknik yang digunakan bagi melombong sangat low tech. Ianya juga merbahaya kerana pelombong mengorek lobang sesuka hati. Ini mengingatkan aku kepada Rusila Terengganu pada awal 90-an dahulu. Ramai penduduk tempatan melombong secara haram sehingga berlaku banyak kematian apabila terowong yang digali runtuh. Aku lupa apa terjadi pada Rusila selepas itu. Ditutup dan dijual kepada pengusaha professionalkah? Aku malas pergi arkib negara maka aku assume inilah yang berlaku di Rusila.

Tahukah adan di Indonesia seramai 1.1 juta warganya bekerja di industri perlombongan. Manual labour for the win. Bila melihat gambar dibawah kita akan sedar mengapa orang Indo di Malaysia sanggup ambik kerja "low class" yang tidak mahu diisi rakyat Malaysia. Berbanding kerja lombong kerja low class di Malaysia lebih LEMAYAN dan selamat.

Gambar oleh REUTERS/Yusuf Ahmad








18 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. dia makan mee segera Mee Sedap tu (dgn kriuk-kriuk rangup)..xpun Ibumee..lapor la plak..

    ReplyDelete
  3. kehidupan pendatang haram indonesia mcm mana pulak?

    blog oh indon

    ReplyDelete
  4. Ketepikan kerja buruh.. Kita boleh contohi semangat dan daya usaha rakyat Indonesia.. Kerajinan camnilah yg patut dicontohi

    ReplyDelete
  5. is that thor?? what the f hes doing in indon??

    ReplyDelete
  6. mana ohSenyum ek...lama xnmpak dia.

    ReplyDelete
  7. Rusila sekarang dah takda lombong.sudah ditimbus dijadikan tanah lot dibina rumah. rindu zaman kecik kecik ikut parents melombong emas.

    ReplyDelete
  8. hidup skarang susah..nak wat camne...

    http://adf.ly/7unPR

    ReplyDelete
  9. Susah betul carik emas...Huhuhu. Patut rega mahal.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails