Monday 9 June 2014

Serius Cool - Skyscraper : "Poler-Coaster" Tertinggi Dunia Di Orlando (10 Gambar)


Vertical!

Roller Coaster ialah tarikan pelancong yang standard di bandar-bandar berhampiran laut di barat. Tak lengkap sebuah fun fair kalau tak ada sebuah roller coaster. Rekaan roller coaster biasanya mendatar dengan beberapa puncak tinggi yang menjadi tempat junaman yang membuatkan anda kecut perut. Di Orlando Florida akan dibina Skyscraper, sebuah "poler-coaster" tertinggi di dunia. Roller coaster setinggi 163 meter ini juga menempatkan menara tinjauan setinggi 55 tingkat. Apabila ianya menjunam dari ketinggian maksimum kereta roller coaster Skyscraper akan mencecah kelajuan maksimum 105 kilometer sejam. Nampak menarik dan rekaan poler-coaster ini nyata unik. Persoalannya adakah anda berani menaikinya apabila ianya siap dibina pada tahun 2016? Ikhlas kami akui kami tak berani. Tak cukup testicular fortitude.




Sumber Skyscrapecity

12 comments:

  1. Oh Rozana

    Bangla itu diam …….
    Saat bisjut & royi cemara terpaku membisu
    Membawa bisjut & royi mengembara
    Hingga menembus batas lamunan jejaka bangla

    Oh Rozana

    Masih ku simpan seketul bisjut & royi untukmu
    Di sudut hati ini, di mana keresahan jejaka bangla membias sendu
    Hingga lelah hati temani sepiku..

    Oh Rozana

    Entah kenapa
    Masih sanggupkah kau membeli bisjut & royi
    Dan menggambarkan garis-garis pucat wajahmu
    Diantara rindu yang menghempaskanku.
    Atau biarkan saja bisjut & royi menghapus jejakmu

    Nak bisjut?

    ReplyDelete
    Replies
    1. kau mesti stim kan dapat komen? lama dah x hupdate mesti hidup kau x tenteram kan? Haha

      http://blogoutofmind.blogspot.com

      Delete
    2. biar kan dia :p

      Torrent Movie Melayu, Komik & Majalah Malaysia @ MelayuCrewz

      Delete
  2. gayat teman nengoknyer~

    minat seni grafik dan ingin memuatturun vektor percuma?
    jemput singgah dan follow akiwaart.blogspot.com
    thanks ^_^

    ReplyDelete
  3. ini sangat cool bean, tapi masih takleh lawan roller coaster kat fun fair, awek pun ramai

    ReplyDelete
  4. Kuala Lumpur: Kerajaan disaran mengambil langkah awal bagi memulihara kawasan terumbu karang di kebanyakan pulau di negara ini terutama di Pantai Timur serta Sabah yang terdedah dengan fenomena El Nino yang dijangka berlaku dalam masa terdekat.

    Mantan Ketua Bahagian Direktorat Oseanografi Kebangsaan, Kementerian Sains Teknologi dan Inovasi (MOSTI) Prof Datuk Dr Nor Aieni Mokhtar berkata, berdasarkan kajian pada tahun sebelum ini kenaikan suhu permukaan air laut disebabkan fenomena itu di kawasan seperti Pulau Tioman, Pahang, Johor, Terengganu dan Sabah mengakibatkan pemutihan terumbu karang.

    “Kerajaan perlu bersiap sedia dengan merangka pelan kecemasan untuk memastikan impak El Nino kepada terumbu karang dapat dikurangkan.

    “Jika fenomena itu berlaku, kerajaan perlu mengawal kawasan yang mungkin terjejas disebabkan kita sudah tahu kawasan mana yang terpelihara.

    “Kita memang sudah jangka keadaan itu akan berlaku di kawasan terumbu karang terbabit, jadi kita perlu lihat terumbu karang yang boleh diselamatkan, spesies terancam dan juga tahan lasak untuk terus dipelihara untuk masa akan datang,” katanya pada majlis perasmian Sambutan Hari Lautan Sedunia 2014 di Pusat Sains Negara di sini, semalam.

    Majlis disempurnakan Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Datuk Dr Ewon Ebin.


    Turut hadir, Ketua Setiausaha MOSTI Datuk Dr Rosli Mohamed, Timbalan Naib Canselor Universiti Malaysia Terengganu Prof Madya Dr Effendy Abd Wahid dan Pengarah Pusat Sains Negara Prof Madya Dr Irmawati Ramli.

    Terdahulu dalam ucapannya Ewon berkata, semua pihak diseru meningkatkan kesedaran pemeliharaan rantaian ekosistem lautan dan sumbernya agar dapat memberi kesan positif kepada generasi akan datang apabila kelangsungan sumber makanan laut terjamin.

    Beliau berkata, pemusnahan habitat marin akibat tindakan manusia yang tidak dikawal di perairan negara boleh mengancam spesis marin tempatan.

    ReplyDelete
  5. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  6. takde ke berita ko masuk makamah hina agong....apsal malu takde telur ke

    ReplyDelete
    Replies
    1. CYBERJAYA - Seorang pengguna Twitter bernama Effi Nazrel Saharudin, telah didakwa di Mahkamah Sesyen Jenayah 12 Kuala Lumpur atas dua tuduhan menghantar komen-komen jelik yang menghina Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong.

      Pendakwaan tersebut dilakukan selepas siasatan oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (MCMC) mendapati, tertuduh melakukan perbuatan berkenaan secara sedar dan komen-komen yang dihantarnya mengundang reaksi yang negatif orang awam.

      Tertuduh bagaimanapun mengaku tidak bersalah dan meminta kes tersebut dibicarakan. Pihak mahkamah membenarkan ikat jamin sebanyak RM4,000 untuk kedua-dua pertuduhan itu dan menetapkan sebutan semula kes tersebut bagi penyerahan dokumen di bawah Sesyen 51A Kanun Tatacara Jenayah pada 2 Julai 2014.

      Effi Nazrel didakwa di bawah Seksyen 233 (1) (a) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 yang memperuntukkan denda tidak melebihi RM50,000 atau hukuman penjara tidak melebihi 1 tahun atau kedua-duanya sekali.

      Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya Hashimah bte Hashim dan Noor Zalizan bte Lazarous di hadapan Tuan Hakim Zulqarnain bin Hj Hassan. Tertuduh yang hadir pada prosiding tersebut diwakili oleh peguam bela, Syahredza Johan. - Bernama

      Delete
    2. alamak dalam blog kemain macam cadbabi prangai...dalam makamah...pondan siam pun kalah...

      Delete
  7. mai la singgah blog saya ....
    D'Neelofa homestay sungai petani kedah

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails