Wednesday 19 June 2013

Serius - Kabang : Anjing Perwira Tanpa Hidung Dari Filipina (12 Gambar)


Anjing Adiwira Sebenar!

Kabang ialah seekora anjing betina yang berasal dari Zamboanga Filipina. Pada tahun 2011 Kabang menyelamatkan 2 orang kanak-kanak perempuan dari dilanggar sebuah motor. Selepas menolak dua orang kanak-kanak ini dari bahaya, rahang atas Kabang tersekat pada spoke motosikal menyebabkan ianya terkoyak dari muka anjing ini. Sungguhpun kecederaan yang dialaminya adalah amat teruk, Kabang terselamat dan terpaksa hidup tanpa rahang atas. Tahun lalu kisah Kabang menyelamatkan dua orang kanak-kanak ini tersebar ke internet dan  sebuah kempen bagi memastikan Kabang dapat menjalani pembedahan membaiki kecederaannya. Sebanyak USD 27000 (RM 85 000) berjaya dikumpul dan anjing berani ini diterbangkan ke Amerika Syarikat bagi mendapatkan rawatan. Ketika diraway di Universiti California Davis, para doktor mendapati Kabang mengidap kanser. Anjing ini diberikan rawata kemoterapi sebelum bahagian hidung yang cedera dibedah bagi memastikan kawasan yang tercedera dapat sembuh dengan lebih sempurna. Selepas 8 bulan di Amerika Syarikat Kabang pulang semula ke Filipina dan kini sedang menjalani kehidupan yang normal. What a heroic dog. Mungkin Kabang tidak mempunyai rahang atas tetapi yang pasti ia mempunyai keberanian yang luar biasa! Good dog!




Laporan asal Yahoo

12 comments:

  1. Replies
    1. manusia pun tak tentu leh wat mcm tu

      Free Download Majalah, TV Series, Anime & Watch Anime & Movie Online @ ZirahNamia's Blog

      Delete
  2. Jadi perpatah "manusia macam binatang" dh tak releven skrg...sbb anjing ni lebih mulia dri sesetengah manusia. God bless this dog.

    P/s : slah sekor anjing gua baru meninggal uhuu...anjing yg rajin halau ayam jiran dri berak merata2..

    ReplyDelete
  3. Tambah pendapatan Nuffnang? Dah Like page Nuffnanger Malaysia? Jom Like sekarang untuk tambah earnings..

    Senarai Kereta Milik Rosmah atau..

    Nuffnanger Malaysia




    ReplyDelete
  4. kesiannya kahang... rabang atas dia dah takde kena spoket motor...

    ReplyDelete
  5. saya tak takut pun anjing, malah bg lagi mkn. tapi orang sekeliling memandang serong, kenapa orang melayu melayan anjing..pelik btol

    ReplyDelete
  6. manly tears were shed :')

    ReplyDelete
  7. great to know that kabang was highly appreciated, god bless kabang! :)

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails