Thursday, 17 January 2013

Serius - Bunkering - Teknik Mencuri Minyak Di Nigeria (19 Gambar)


Pencurik!

Bunkering ialah teknik mencuri minyak mentah di Nigeria dimana paip minyak dipecahkan dan minyak yang tumpah kemudian dikutip sebelum di proses oleh pencuri. Kegiatan Bunkering dikatakan menyebabkan 1/5 dari hasil minyak Nigeria jatuh ke tangan pengusaha loji pemproses haram. Bunkering adalah salah disisi undang-undang tetapi ianya gagal dibendung kerana sudah berleluasa selama bertahun lamanya. Pengusaha loji pemproses haram dapat mengaut keuntungan USD60 (RM180) sehari. Ianya mungkin tidak lumayan bagi kita tetapi ianya cukup lumayan bagi seorang warga Nigerai.



Laporan asal The Globe and The Mail

19 comments:

  1. ni sebab ramai mati terbakar tu kan??

    ReplyDelete
  2. puak ni kuat rogol org ni kan...
    datang malaysia buat huru hara je...

    ReplyDelete
  3. the oil companies should hire these folks, they seem to be very efficient in their work. And they willing to work harder if they are offered more than RM180.

    ReplyDelete
  4. aku nampak seperti balotelli kt situ..hahaha

    ReplyDelete
  5. "Ianya mungkin tidak lumayan bagi kita tetapi ianya cukup lumayan bagi seorang warga Nigeria"
    Kalau RM18 ye lah...ni RM180 tu...lumayan le....

    ReplyDelete
    Replies
    1. tula yg disebut sbg sarcasm @ perli..nmpk an permainan diee..

      Delete
  6. nak JIMAT BIL ELEKTRIK 30%?
    sukakan GADGET RARE?
    sila lawati --> PERKAKAS PINTAR

    ReplyDelete
  7. 180 sehari x lumayan? Dafuq? Poster org kye, 180 xpndg.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul la obe cakap tak lumayan. kat malaysia sejam pun boleh dapat rm100. tak payah tunggu sehari.

      Delete
  8. Replies
    1. di malaysia, kami mencuri menggunakan kaedah kangkang~
      haih~ nasib baik petrol tak boleh sumbat celah kangkang~

      Delete
    2. Ape ssh... Ko bli minyak byk2 ko simpan dlm tangki bonet pastu jual kat thailand....

      Delete
  9. shell punya company lah ni....slalu puak2 ni xpuas hati..coz ramai kaum yg berbeza n layanan pon berbeza....

    ReplyDelete
  10. ni btoi2 'real' oghang minyak huhu...

    ReplyDelete
  11. pasni try bunkering tokey minyak Afiat ngan Kelapa Dara

    ReplyDelete
  12. asal usul kenapa org afrika gelap. hehe

    ReplyDelete
  13. elok buat kerja ni malam2 hari~ perfect!

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails