Friday 24 October 2014

Serius Indo - The Great Garuda : Projek Mega 485 Trillion Rupiah Di Jakarta (6 Gambar)


Garuda!

Perubahan cuaca medadak mengakibatkan berlakunya iklin aneh di seluruh dunia. Inilah penyebab berlakunya puting beliung di Malaysia minggu ini dan bukannya kerana adanya pesta anjing. Yes people it is all science and we have been warned about freak weather for years. Tetapi tidak ramai yang peduli kerana who gives a shit right. Di Indonesia pemanasan cuaca dunia megakibatkan paras air laut meningkat. Sebagai sebuah negara dengan ribuan pulau, ini amat merisaukan kerajaan Indonesia. Di Jakarta masalah yang paling besar ialah ianya semakin tenggelam akibat kombinasi kenaikan paras air laut dan tanah yang tenggelam akibat penyedutan akuifer kotaraya ini sendiri. Dianggarkan 40 peratus tanah di Jakarta yang mempunyai 10 Juta penduduk kini berada di bawah paras laut. Yang menghalang kawasan ini dari ditenggelami air ialah benteng air yang telah dibina. Malang sekali benteng yang sedia ada tidak lagi memandai kerana kota ini tenggelam pada kadar dianatra 2.9 - 6.7 inci setahun!

Projek The Great Garuda ialah antara projek yang mungkin boleh menyelamatkan Jakarta dari terus tenggelam. Projek bentenga laut gergasi ini akan mengambil masa 30 tahun untuk disiapkan. Apabila siap kelak 17 buah pulau baru akan dibina berhampiran Jakarta dan ia akan menghalang air laut dari membanjiri kota ini. Projek ini direka dengan kepakaran syarikat Belanda. Belanda ialah negara yang sudah berdekad membina leevee bagi menghalang negara mereka dari tenggelam. Jika projek ini menjadi realiti sebuah pulau berbentuk Garuda gergasi akan dapat dilihat dari angkasa.Ianya juga akan menempatkan kawasan kediaman untuk 1 Juta penduduk. Kos pembinaan pula akan mencecah 485 Trillion Rupiah (USD 40 Billion). Expensive!




Sumber Kuipers

9 comments:

  1. Then why science cant explain cause weird weather

    ReplyDelete
  2. sains juga salah satu cara Tuhan mnunjukkan kuasaNya... bknkah sains jg mnjelas setiap sesuatu perkara ad permulaan nya??

    ReplyDelete
  3. Aihh.. budak budak metuah ni, kami yang indonesia pun tak tau ada projek macam tu. tidak ada isu apapun, di televisi, koran dan lainnya. sudahlah... kenapa tak jaga perdamaian saja. tak usah pancing kerusuhan buat dapat trafik.

    ReplyDelete
  4. Negara muskin papa kedana bole ke jadi kenyattann semua itu. Dasar yindon maling

    ReplyDelete
  5. perghhhhhh.........hebat doh...

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. takde maknanye. Ibu negeri Indonesia dalam proses berpindah ke Kalimantan. Bye2 Jakarta.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails