Wednesday 23 July 2014

Serius Cool - Textron AirLand Scorpion : Pesawat Pejuang Mampu Milik? (16 Gambar)


Boom Shakalaka

Pesawat pejuang ialah aset ketenteraan yang sangat mahal. Malaysia membelanjakan USD 900 Juta untuk membeli pesawat Sukhoi SU-30 MKM yang sangat canggih. Tidak banyak negara mempunyai wang yang cukup untuk mempunyai angkatan udaranya sendiri. Disinilah Textron Airland Scorpion cuba membawa perubahan.

Pesawat pejuang dua tempat duduk ini unik kerana ianya dikatakan pesawat pejuang mampu milik pertama dunia. Dengan harga jualan USD 23 Juta sebuah ianya memang antara pesawat pejuang paling murah yang boleh dibeli. Yang menari tentang Scorpion ialah ianya dibina oleh Cessna, anak syarikat Textron yang sebelum ini hanya membina pesawat peribadi rekriasi berkipas. Banyak komponen Scorpion juga diambil dari kapal terbang yang dibina oleh Cessna dan Bell. Oleh sebab itu kos operasi pesawat ini lebih murah berbanding pesawar pejuang yang lain.

Scorpion mampu membawa dua krew dan terbang pada kelajuan 833 kilometer sejam. Ianya juga boleh dilengkapi dengan sistem persenjataan moden yang digunakan pada pesawat lain. Sehingga kini masih tiada negara yang menunjukkan keinginan membeli pesawat ini. Sungguhpun begitu Textron AirLand percaya pesawat mampu milik mereka akan menjadi pilihan di dalam dunia yang kini semakin mahu mengurangkan kos.




Laporan asal Wikipedia 

3 comments:

  1. Replies
    1. Oh Rozana

      bisjut & royi ku
      Tiada lagi bisjut & royi buat jejaka bangla
      Tiada lagi bisjut & royi yang ingin dibeli bangla
      Melainkan bisjut & royi yang sudah basi
      Tiada lagi bisjut & royi di kota Dhaka
      Melainkan bisjut & royi dari ku

      Oh Rozana

      Tatkala kau terbuai dari mimpi yang lena
      kau menjelma bersama bisjut & royi
      bisjut & royi bermain-main dalam anganku
      Terhibur bangla dalam lamunan
      Mencari seketul bisjut & royi

      Nak bisjut?

      Delete
    2. KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل

      KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


      KAMI SEKELUARGA MENGUCAPKAN BANYAK TERIMA KASIH ATAS BANTUANNYA MBAH , NOMOR YANG MBAH BERIKAN/ 4D SGP& HK SAYA DAPAT (350) JUTA ALHAMDULILLAH TEMBUS, SELURUH HUTANG2 SAYA SUDAH SAYA LUNAS DAN KAMI BISAH USAHA LAGI. JIKA ANDA INGIN SEPERTI SAYA HUB MBAH_PURO _085_342_734_904_ terima kasih.الالله صلى الله عليه وسلموعليكوتهله صلى الل


      Delete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails