Tuesday 16 April 2013

Serius Klasik - Monorel Miegs : Monorel Awal Di Bandaraya Boston (10 Gambar)


Boston

hari ini kita dikejutkan dengan berita pengeboman marathon tahunan di Boston. Setakat ini 3 orang dilaporkan tekorban manakala ratusan lagi tercedera. Artikel ini telah kami que sejak 3 hari yang lalu dan ianay berkenaan sistem monorel awal yang digunakan di bandaraya Boston sebagai pengangkutan massa orang awam. Sistem keretapi Miegs ialah ciptaan Josiah V. Meigs, yang berasal dari Lowell Massachusetts. Sistem keretapi rekaan beliau unik kerana roda keretapi mencengkam landasan pada sudut 45 darjah dari kedua-dua belah. Sebuah landasan percubaan dibina pada tahun 1886 untuk menunjukkan kemampuannya membawa penumpang. Dalam tempoh percubaan keretapi unik ini mampu bergerak pada kelajuan 32 kilometer sejam. Pada waktu yang sama beberapa lagi pesaing kepada Josiah Meigs menggunakan sistem keretapi konvesional bagi mendapatkan kontrak dari pihak berwajib. Pada tahun 1894 perkhidmatan keretapi ini dihentikan apabila Boston memilih untuk menggunakan keretapi elektrik dan bukannya keretapi arang batu ciptaan Miegs. Still a cool concept!



Laporan asal Wikipedia

9 comments:

  1. Replies
    1. Amanat Baru Haji Hadi:

      Saudara-saudara sekelian percayalah,
      Kita backing Haji Stopa kita, bukan kerana dia Setia Usaha Agong PAS. Kita backing Haji Stopa kita bukan kerana kita malu kantoi Isle kesana Isle kemari aurat kehulu aurat kehilir tapi bila nak Inzal cakap omputih. Kita backing dia ialah kerana dia sakit lutut, sembahyang pon atas kerusi, buat style missionary pon tak sampai 2 menit dan lepas tu terpaksa tukar cowgirl style, maklom lah sakit lutut.. Oleh kerana Haji Stopa sakit lutulah lah kita backing dia. Oleh kerana itulah kita salahkan UMNO. Oleh sebab Haji Stopa sakit lututlah kita cuba berlawan dengan mereka.

      Percayalah saudara-saudara sekelian,
      Spender Haji Stopa kita adalah unik, sizenya adalah besar, spender Haji Stopa adalah one of a kind. Bergantunglah kita kepada spender Haji Stopa dengan (menghadapi) puak-puak ini kerana kalau kita mati melawan puak-puak ini, mati kita adalah syahid. Mati kita adalah Islam. Kita tidak perlu masuk Buddha, Kita tidak perlu masuk Hindu, Kita tidak perlu masuk Kristian, Tapi kita menjadi kafir jika tak percaya Haji Stopa sakit lutut'.

      Delete
    2. macai tahi umno detected

      Delete
    3. tak perlu lah , nak jadi macai UMNGOK utk tahu video tu 100% . memang betul pon video tu Haji Stopa .
      tapi , tidak perlu nak sebarkan mcm tu .
      tu hak dia nak beromen ke ape , yang penting dia jujur dalam membuat kerja .

      Takbir .

      Delete
  2. Assalamualaikum

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails