Saturday 24 January 2015

Serius - Upacara Pengkebumian Raja Abdullah Arab Saudi


Sederhana

Kubur tiada tanda dan satu kawasan perbukuran dengan rakyat biasa. Ini sangat menginsfkan kerana memang benar apa yang dikatakan dalam Islam. Selepas mati hanya amalan yang baik akan menyelamatkan kita bukan harta dan anak-anak.




5 comments:

  1. Kenyataan "Selepas mati hanya amalan yang baik akan menyelamatkan kita bukan harta dan anak-anak." adalah SILAP.

    Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi Muhammad s.a.w bersabda: "Apabila seorang anak Adam mati putuslah amalnyakecuali tiga perkara: sedekah jariah atau ilmu yang memberi manfaat kepada orang lain atau anak yang soleh yang berdoa untuknya."
    (Hadith Sahih - Riwayat Muslim dan lain-lainnya)

    Hadith ini juga diriwayatkan dengan lafaz yang lain seperti berikut:

    Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Apabila seorang manusia mati , putuslah (tulisan pahala) amalan (setakat itu) (1) Kecuali tiga perkara (yang akan berlanjutan tulisan pahalanya) iaitu sedekah jariah atau ilmu memberi kepada yang faedah orang lain atau anak yang soleh yang berdoa untuknya." (2)
    (Hadith Sahih - Riwayat Imam Ahmad)

    ReplyDelete
    Replies
    1. maksud ko ayat2 ni SALAH la?
      Dan peliharalah diri kamu dari (azab sengsara) hari (akhirat), yang padanya seseorang tidak dapat melepaskan orang lain (yang berdosa) sedikitpun (dari balasan azab), dan tidak diterima syafaat daripadanya, dan tidak pula diambil daripadanya sebarang tebusan; dan mereka (yang bersalah itu) tidak akan diberi sebarang pertolongan. (2:48)

      Dan peliharalah diri kamu dari (huru-hara) hari kiamat (yang padanya) seseorang tidak dapat mengganti atau melepaskan orang lain sedikitpun, dan tidak akan diterima daripadanya sebarang tebusan, dan tidak akan memberi manfaat kepadanya sebarang syafaat; dan orang-orang yang salah itu tidak akan ditolong (2:123)

      Dan berilah amaran dengan Al-Quran itu kepada orang-orang yang merasa takut bahawa mereka akan dihimpunkan kepada Tuhan mereka (pada hari kiamat), (padahal) tiadalah bagi mereka pelindung dan tidak juga pemberi syafaat yang lain dari Allah, supaya mereka bertaqwa. (6:51)

      Allah Tuhan yang menciptakan langit dan bumi serta segala yang ada di antara keduanya dalam enam masa, kemudian Ia bersemayam di atas Arasy; kamu tidak akan beroleh sebarang penolong dan pemberi syafaat selain dari Allah; oleh itu tidakkah kamu mahu insaf dan mengambil iktibar? (32:4)

      anyway, terpulangla kalau masih nak percaya doa dan harta boleh selamatkan kita dari azab tuhan

      Delete
    2. Bodo mcm obe la kau. Harta yg digunakan di jalan Allah dan anak yang soleh bleh selamatkan azab kubur. Bodo mcm Obe. Mesti Obe yg komen ni. Bisjut kering.

      Delete
  2. to adi suh g ngaji..smpai liang lahad..bru komen kat sini

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails