Wednesday 27 May 2015

Serius Cool - Tikus Gergasi Pengesan Periuk Api Di Afrika (8 Gambar)


Boom!


Di Malaysia tikus adalah haiwan yang mempungi stigma yang buruk. Mereka diburu dan dibunuh kerana membawa penyakit berbahaya. Di Afrika tikus gergasi digunakan untuk menyelamatkan nyawa manusia. Tikus yang dilatih oleh APOPO mempunyai kemahiran mencari periuk api yang ditanam di Tanzania dan Mozambique. Deria bau mereka yang kuat dengan mudah mengesan periuk api berbanding mesin pengesan periuk api yang digunakan. Oleh sebab itu mereka boleh membersihkan padang periuk api dengan lebih pantas berbanding manusia.

Projek APOPO ini bermula pada tahun 2000 dan diilhamkan oleh warga Belgium Bart Weetjens. Semasa muda beliau gemar bermain dengan tikus dan menyedari kemampuan menghidu mereka yang superb. Tikus Afrika dilatih dan sehingga kini lebih 9000 periuk api berjaya dinyahaktifkan oleh skuad tikus APOPO. Sejak tahun 2000 juga tidak ada seekor tikuspun mati akibat meletup. Berat badan mereka tiduk mencukupi untuk mengaktifkan periuk api. Setiap tikus akan berkhidmat selama 6 tahun sebelum dibenarkan bersara.

Menarik sekali skuad APOPO juga boleh ditemui di Thailand. Kerajaan Thai menggunakan khidmat mereka untuk membersihkan padang periuk api berhampiran sempadan Kemboja. Tak semua tikus jahat!





Sumber Apopo Wiki

6 comments:


  1. ASS..WR.WB.SAYA IBU RITA TKI HONGKONG INGIN BERTERIMA KASIH BANYAK KEPADA MBAH GENEP,YANG SUDAH MEMBANTU ORANG TUA SAYA KARNA SELAMA INI ORANG TUA SAYA SEDANG TERLILIT HUTANG YANG BANYAK,BERKAT BANTUAN MBAH SEKARAN ORANG TUA SAYA SUDAH BISA MELUNASI SEMUA HUTAN2NYA,DAN KEBUN YANG DULUNYA SEMPAT DIGADAIKAN SEKARAN ALHAMDULILLAH SUDAH BISA DI TEBUS KEMBALI,ITU SEMUA ATAS BANTUAN MBAH GENEP,YANG MEMBERIKAN ANGKA RITUALNYA 4D HONGKONG KEPADA SAYA DAN TIDAK DI SANGKA SANGKA TERNYATA BERHASIL,BAGI ANDA YANG INGIN DIBANTU SAMA SEPERTI SAYA SILAHKAN HUBUNGI NO HP: (((085-110-369-888))) MBAH GENEP JANGAN ANDA RAGU ANGKA RITUAL MBAH GENEP SELALU TEPAT DAN TERBUKTI INI BUKAN REKAYASA SAYA SUDAH MEMBUKTIKAN SENDIRI..
    • لالله�أشهدألاإله إلاالله،وأشهدأن محمدرسوالله

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails